• Forside
  • Blog
  • Om os
Menu
70 302 402
  • Forside
  • Blog
  • Om os

Metoden, der eliminerer tvivl og overbeviser kunder

23/01/2020

Min datter på tre år er besat af Frost.

Du ved, Disney filmene med Elsa, Anna og Olaf, der har slået alle rekorder? Hun har en Frost cykel, Elsa hårspænder og taske, en Anna læbepomade, en Olaf drikkedunk, you name it.

Men der er noget bizart ved hendes besættelse.

Hun har aldrig set filmene. Hun aner ikke, hvad historien handler om, og ved dybest set ikke andet om Elsa, Anna og Olaf end hvordan de ser ud.

Hvorfor er hun så blevet så vild med dem, at hun konstant taler om dem og må eje alt hvad deres billede pryder? (Og det er meget. Tak Disney.)

Forklaringen skal findes i Robert Cialdinis 3. princip, der beskrives i bogen ’Influence – the Psychology of Persuasion’. Bogen behandler i alt 6 principper, som Cialdini formulerede for at forklare, hvad der får folk til at sige ja. Principperne kan bruges på din hjemmeside til at overbevise potentielle kunder om, at de skal handle med dig.

Så hvordan gik det til, at min datter blev besat af noget, hun ikke vidste hvad var?

Hun startede i børnehave.

Hvor alle de andre børn snakkede uafbrudt om Elsa, Anna og Olaf og var iklædt Frost t-shirts, Anna hårspænder og Elsa fletninger.

Altså tog min datter det uden at tøve for gode varer, at Frost er godt.

Og det er kernen i Cialdinis tredje princip: Social proof.

Som vi også kan kalde:

”Vis, at andre stoler på dig”

Social proof princippet handler om, at vi mennesker har tendens til at gøre det samme som andre. Der er en sikkerhed i at handle på samme måde som resten af flokken.

Vi påvirkes især af dette princip i situationer, hvor vi er usikre på, hvordan vi skal opføre os, eller hvor dem, vi observerer, i høj grad minder om os selv.

Både online og i den fysiske verden sætter vi overraskende tit vores lid til signaler fra andre mennesker, når vi skal beslutte, hvordan vi skal opføre os, hvor vi skal tage hen, og hvad vi skal købe.

Hvis vores kolleger arbejder til sent hver dag, er vi mere tilbøjelige til at gøre det samme. Hvis en bestemt restaurant altid er smækfuld af mennesker, er det mere sandsynligt, at vi får lyst til at spise der.

For nogle år siden kørte der en TV shop reklame, som sluttede af med opfordringen ’Ring nu – vi sidder klar ved telefonen’. Det gav et udmærket salg, men folkene bag reklamen besluttede alligevel at ændre opfordringen til ’Ring nu – og hvis der er optaget, så ring igen senere’.

Det gav et rekordsalg.

Det lille tvist i manuskriptet, der indikerede, at der kunne være mange andre, der ringede, var et stærkt socialt bevis for den, der sad og så reklamen. Og det fik altså rekordmange til at ringe med det samme.

Demonstrer, at andre allerede har vist dig tillid

Social proof – eller socialt bevis – betyder ikke, at dine potentielle kunder automatisk handler hos dig, bare fordi du fortæller dem, at andre allerede har gjort det samme.

Men princippet hænger tæt sammen med det, vi kalder tillidsskabende elementer på hjemmesider.

Elementer, som vi ved, er en af de vigtigste faktorer, når der skal skabes tillid mellem dig (=din hjemmeside) og potentielle kunder. For webshops er det for eksempel fragtpriser, oplysninger om leveringstid og returneringsmuligheder. For andre typer af hjemmesider kan det være at skilte med garantiordninger eller medlemskab af brancheforeninger.  

De sociale beviser kan derfor være udslagsgivende, hvis en besøgende på din hjemmeside føler sig i tvivl eller ikke er overbevist om, at netop dit produkt er det rigtige.

Så hvordan bruger du sociale beviser på din hjemmeside?

Der er rigtig mange muligheder – en af dem, der virker allerbedst er anmeldelser og kundeudtalelser (undersøgelser viser, at 9 ud af 10 stoler lige så meget på online anmeldelser som på personlige anbefalinger).

Andre måder at bruge sociale beviser på er statements som fx:

  • Kun 3 pladser tilbage
  • Sidste kursus blev udsolgt på tre dage
  • Tilmeldingerne er allerede begyndt at rulle ind
  • Vores populære pakke er tilbage i shoppen
  • 2.800 andre har allerede tilmeldt sig nyhedsbrevet
  • 4 andre kigger på det samme produkt som dig

Du kan også bruge plugins, der viser, hvor mange følgere du har på Facebook eller andre sociale medier, logoer fra firmaer, der har benyttet sig af dine ydelser, ekspertudtalelser eller positive testresultater, som fx ’bedst i test’ (som selvfølgelig skal være dokumenteret for at virke).

Social proof – helt kort

Vi gør i høj grad det samme som andre før os – og stoler på andre menneskers anbefalinger. Så hvordan kan du på din hjemmeside demonstrere, at der allerede er kunder i butikken, så du kan få andre til at følge med?

Vil du i gang med at indsamle kundeudtalelser?

Hvis du gerne vil i gang med kundeudtalelser, men ikke helt ved, hvor du skal starte, så har vi udviklet et system, der gør det supernemt at indhente anmeldelser – og som endda fritager dig fra at skulle bekymre dig om GDPR. Se mere om systemet til kundeudtalelser her – eller kontakt os på 82 823 470 eller info@online-results.dk for at høre mere. Normalprisen er 3.495 kr. ekskl. moms pr. år – lige nu kan du spare 1.000 kr. hvert år. Ved tilmelding inden 20. marts 2021, får du kundeudtalelser til kun 2.495 kr. ekskl. moms – hvert år. Abonnementet er løbende, men der er ingen bindingsperiode.

Relaterede indlæg

UX: Rammer dit indhold plet? (Troværdighed del 2)

05/07/2019

I sidste indlæg befandt vi os på en mørk parkeringsplads og blev antastet af en halvskummel type. Denne gang skal vi et smut ned på gågaden, hvor to konkurrerende restauranter ligger side om side. I den ene restaurants vindue hænger der et stort menukort, der viser udvalget af retter med priser, detaljerede beskrivelser og indbydende […]

Læs mere
UX: Kan dine besøgende stole på dig? (Troværdighed del 1)

04/07/2019

Du bliver antastet af en lidt halvskummel type på en mørk parkeringsplads, der forsøger at sælge dig et Rolex ur. Køber du det? Næppe. Troværdighed er en af de absolut vigtigste faktorer, der afgør, om vi har lyst til at handle med en person eller en virksomhed. Vi kunne skrive en hel bog om emnet […]

Læs mere
Kan dine kunder stole på dig?

02/02/2021

Din hjemmesides troværdighed er afgørende for, om kunderne tager kontakt til din virksomhed. Der findes et hav af elementer, der kan bidrage til at skabe tillid hos brugerne af din hjemmeside – Helena Bruun gennemgår her de vigtigste: (Psst: Nederst på siden finder du et rigtig godt tilbud på et værktøj, der gør det supernemt […]

Læs mere
UX: Gør din menu spiselig

20/06/2019

Sidste gang du var ude at spise, kom tjeneren så og rakte dig menuen? Eller skulle du selv gå rundt i restauranten og lede efter den? Navigationen på din hjemmeside er det menukort, du tilbyder dine kunder – og ligesom du forventer at få overrakt et menukort på en restaurant, så har dine besøgende også […]

Læs mere
Sådan bliver du mere sympatisk

30/10/2020

Kender du Oliver her? Det gør jeg heller ikke. Men jeg vil gerne handle med ham alligevel. Kender du den følelse – hvor du synes vildt godt om nogen, du egentlig ikke kender? Og du kan ikke sætte fingeren på hvorfor, men du er bare stensikker på, at vedkommende er et rart menneske? Som nu […]

Læs mere

Skrevet af: Trine Bloor

Anmeldelser
Persuasion
Persuasive design
Principles of Persuasion
Robert Cialdini
Social proof
Socialt bevis
Tillidsskabende elementer
Trust
Usability
UX

Hold dig opdateret!

Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!

Skriv venligst hvilken email nyhedsbrevet skal sendes til.

Hvem er vi?

Vi er et stærkt team af specialister i online markedsføring. Vores unikke viden om digital brugeradfærd sikrer din virksomhed succes på nettet. Her på bloggen holder vi dig opdateret med tips og inspiration, der hjælper dig med at gøre din hjemmeside til en god forretning.

Ring til os og få et uforpligtende tilbud

70 302 402
    • Ramsingsvej 28A - 2500 Valby
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
    • Persondatapolitik
    • Porschevej 12 - 7100 Vejle
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
  • Sociale medier

    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn