Få nyttige usability tips her

Digital brugeradfærd

Forstå hvordan brugerne agerer på nettet og gør deres liv nemmere

Hvad er digital brugeradfærd?

Digital brugeradfærd handler om at forstå, hvordan folk bevæger sig rundt på internettet og hjemmesider, og hvad der får dem til at udføre den handling du ønsker – om det så er at tilmelde sig et nyhedsbrev, læse en case, købe en vare i en webshop eller kontakte dig.

Det er din hjemmesides fornemmeste opgave at gøre det nemt for brugerne at nå derhen, hvor de gerne vil – og hvor du gerne vil have dem. De ting, du ikke vil overlade til tilfældighederne, skal gøres klare og tydelige for brugerne.

Vi undersøger den måde brugerne færdes på nettet og retter vores produkter og strategier ind efter det. Og vi bygger hjemmesider efter principper, som vi ved øger sandsynligheden for at brugerne føler sig trygge ved at kontakte dig.

Hjemmesiden er din butik på nettet

I supermarkedet er slagtilbuddene er placeret ved indgangen for at maksimere salget. Mælken står længst fra indgangen for at få dig på en fristende tur gennem butikken, selvom du kun skal bruge 2 liter letmælk. Hele supermarkedet er indrettet efter en logik, der får flest kunder til at købe mest.

Uanset om du har en webshop eller ej, så bør det samme gælde for din hjemmeside. Den skal indrettes, så brugerne finder det, de søger, og du skal præsentere dine varer, så de bliver overbevist om, at de skal vælge dig som leverandør. Og du skal gøre det nemt for dem at købe dine varer eller tage kontakt til dig.

Hjælp brugerne nå deres mål

I den digitale verden får du kunder ved at være til stede på de platforme, hvor brugerne er, og forstå hvordan du fanger deres opmærksomhed. Når du har lokket dem ind i ’butikken’, er der en række centrale elementer, som er med til at afgøre, om kunden vælger netop din ydelse eller dit produkt.

Din hjemmeside skal kunne bruges til at nå de mål, brugerne har – på en nem, effektiv og tilfredsstillende måde. Derfor er digital brugeradfærd omdrejningspunktet for vores arbejde. Vores fokus er på at forstå, hvordan brugerne færdes på nettet og hvad der får dem til at konvertere. Kun med den forståelse kan vi hjælpe dig til det bedste setup for din hjemmeside og markedsføringen af den.


Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 – der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.

Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve

Vil du vide mere om digital brugeradfærd?

Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside – og sørger for at trafikken bliver til kunder.

Ring til os

Send os en mail

Online-Results A/S er medlem af Dansk Industri

Mød os på LinkedIn

Bliv klogere på brugeradfærd

Den digitale bruger er mobil og bliver forstyrret

Brugerne har kort koncentrationsevne, og de er i høj grad flyttet over på mobilen, hvor der konstant sker alt muligt andet, der kan forstyrre dem – notifikationer, opkald og sms’er popper op på skærmen midt i det, de ellers laver og påvirker opmærksomheden.

Du kan næsten være sikker på, at brugerne bliver afbrudt med det de er i gang med at finde eller gøre på din hjemmeside. Endnu en grund til at gøre opgaven så simpel for dem som muligt.

Kend dine brugere – få styr på sporingen

For at forstå netop dine brugere skal du kende dem og vide hvordan de agerer og reagerer. Det hjælper vi dig til igennem opsætning af sporing via fx Google Analytics, Google Tag Manager, Facebook pixel, LinkedIn Insights og call-tracking.

Korrekt opsat sporing giver også mulighed for remarketing kampagner. På trods af at det kan føles grænseoverskridende at ‘jagte’ brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside, så er det en meget effektiv vej til konverteringer. Brugerne interagerer i høj grad med disse kampagnetyper, og du behøver ikke at overlade det til tilfældighederne, om en bruger fortsat bliver eksponeret for din online tilstedeværelse.

Troværdighed – den vigtigste faktor på nettet

Troværdighed er en afgørende faktor for om brugerne vælger at købe på din hjemmeside eller tage kontakt til dig. Både det samlede indtryk af din hjemmesides funktionalitet og mange delelementer spiller ind på troværdigheden.

Fremstår du faglig velfunderet og faktuel? Hvor i landet ligger du, hvilke ydelser tilbyder du, hvornår og hvordan kan du bedst kontaktes, hvordan ser dine kunder ud, hvad siger andre om dig?

Der er tale om en halo effekt, hvor mange forskellige indtryk bidrager til det samlede billede – og det går i mange tilfælde lynhurtigt hos brugerne. Nogle af de væsentligste elementer du skal gøre brug af for at skabe troværdighed er:

Brandkendskab

Webstedsbesøg

Engagement

Video visninger

Leads

Webstedskonverteringer

Jobansøgere


Efter vi har fået lavet en ny hjemmeside hos Online-Results, får vi mange flere henvendelser fra potentielle elever, som er interesseret i vores skole. Samarbejdet med Online-Results kan man sammenligne med at gå ind i en tøjbutik og møde en ekspedient, som rent faktisk har en ærlig mening om den vare, han sælger. De kommer med en stor viden, et stort engagement og indsigt i det, der er deres ekspertise.

Jakob Bonderup
Forstander, Engelsholm Højskole

Hvorfor er kundeudtalelser vigtige?

Udtalelser og ratings er på top 3 over ting, der giver den største indvirkning på konverteringsraterne – altså hvor mange besøgende, der køber eller kontakter dig. Kundeudtalelser er et af de vigtigste elementer i at skabe troværdighed, og hvis vi kunne, ville vi hos Online-Results insistere på, at alle vores kunder har udtalelser på deres hjemmeside – for det gør så stor en forskel.

Betydningen af kundeudtalelser er underbygget af Google, idet visse typer af ratings nu er en del af SEO algoritmen. På samme måde indgår andre elementer, der påvirker brugeroplevelsen i algoritmen – fx bounce rate, hastighed og såkaldt pogo sticking (klik på et resultat, hvor man hurtigt klikker sig tilbage til søgeresultaterne igen).

Det betyder, at Google anerkender og understøtter, at brugernes oplevelse af en virksomhed er vigtig for en søgning. Det er i Googles interesse at vise hjemmeside, der ikke kun er relevante for en given søgning, men som også tilbyder brugerne en god oplevelse. Udmeldingen om, at Core Web Vitals bliver en del af algoritmen fra 2021 understreger kun dette.

Kundeudtalelser er ekstremt tillidsvækkende

Kundeudtalelser er den nemmeste vej til at forsikre dine brugere om, at du kan levere en god oplevelse:

9 ud af 10 stoler lige så meget på online anmeldelser som på personlige anbefalinger

Mere end 90 % søger efter og læser anmeldelser inden de køber en ydelse eller et produkt

7 ud af 10 siger at positive anmeldelser på nettet øger deres tillid til en virksomhed

63 % er mere tilbøjelige til at kontakte en virksomhed med anmeldelser på hjemmesiden

Øg din konverteringsrate med kundeudtalelser

Vi har udviklet et værktøj, der gør det nemt at indsamle kundeudtalelser og få dem på din hjemmeside – uanset om siden er bygget af Online-Results eller ej. Efter implementering af værktøjet har vi set stigninger i antal konverteringer på helt op til 53 %. Se hvordan du nemt kommer i gang med kundeudtalelser her.

Kom i front i det digitale kapløb

Vores team af specialister leverer løsninger, der skaffer trafik til din hjemmeside – og gør de besøgende til kunder. Hør mere om hvordan vores viden om digital brugeradfærd kan sikre dig succes online.

Ring mig op

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

3 typiske grunde til at brugerne forlader din hjemmeside

Du er for længe om at fange brugerens opmærksomhed

15 sekunders reglen

Mange virksomheder tror, at de fleste besøgende på deres hjemmeside lander på forsiden og derefter klikker sig rundt på 3-4 undersider og læser alt hvad der står. Den adfærd kunne ikke ligge længere fra sandheden.

Brugerne er utålmodige, og de forventer at finde det, de søger, med det samme. Hvis ikke, hopper de lynhurtigt videre for at lede et andet sted:

Det tager en bruger 0.05 sekunder at afgøre om vedkommende kan lide udseendet af din hjemmeside

Den gennemsnitlige besøgstid på en hjemmeside er 15 sekunder

Brugerne læser ikke – de scanner. Og bruger i gennemsnit 5,59 sekunder på at læse en hjemmesides tekstindhold

Hvis din hjemmeside skal generere kunder, skal den derfor fange brugerens opmærksomhed øjeblikkeligt. Som tommelfingerregel siger man, at du max. har 15 sekunder til at overbevise brugerne om, at de er landet det rette sted.

Det varierer selvfølgelig meget efter branche, hvor længe brugerne er på en hjemmeside, og hvor grundigt de læser. Men har du fx vigtige cases, der tager 4-5 minutter at læse for at komme til pointen, og brugerne i gennemsnit er på din side i halvandet minut – ja, så skal du gøre dine budskaber tydeligere for at øge chancen for at fastholde deres interesse.

Din side er forældet, svær at bruge eller har tekniske fejl

Æstetik, teknik og funktionalitet skal være på plads

Den digitale bruger har visse forventninger til både design og teknisk funktionalitet. Hvis din hjemmeside ligner noget fra 90erne, dine links ikke virker, og brugeren ikke kan finde den ønskede information, så ryger store dele af din troværdighed.

Og troværdighed er som nævnt altafgørende på nettet.

Din hjemmeside skal være æstetisk tiltalende, og de handlinger, der kan udføres, skal være nemme at udføre. Siden skal fungere på både mobil og desktop. Links skal virke, og linkteksten skal tydeligt fortælle brugerne, hvad de kan forvente at finde, når de klikker.

Telefonnummeret skal være click-to-call, og din mailadresse skal åbne en ny mail i brugerens mailprogram. Din kontaktformular skal være nem at udfylde – også på mobil.

Din hjemmeside loader for langsomt

Så hurtigt skal din hjemmeside loade

’Den digitale bruger’ lyder meget elitært. Men det er helt almindelige mennesker, der opfører sig og reagerer på en forudsigelig måde. Synes du det er sjovt at stå i kø? Nej, vel? På samme måde gider brugerne på nettet heller ikke at vente på langsomme hjemmesider:

53 % forlader en hjemmeside, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade

39 % forlader en hjemmeside, hvis billeder ikke virker eller er for lang tid om at loade

47 % forventer en load tid på maks. 2 sekunder

Ros fra vores kunder

Vi gør vores yderste for at forstå din forretning og dine behov. Vi sammensætter løsninger med udgangspunkt i din strategi og dit budget. Vi sætter alt ind på at gøre din investering så rentabel som overhovedet muligt.


Jeg har kunnet mærke en ændring hver dag, siden jeg valgte Online-Results. Det, jeg før fik af henvendelser pr. måned, er jeg nu oppe på pr. dag. Og de er endda billigere end dem, jeg brugte før

Carsten Stenkilde
Ejer, TV Polering


Der er run på telefonen og hjemmesiden. Så meget, at jeg næsten ikke kan varetage alle henvendelser/opstarte nye forløb. Jeg drukner i henvendelser 🙂

Hanne Flyvholm
Cand.psych. aut, Aalborg Psykologerne


Jeg har med stor tilfredshed brugt Online-Results til både SEO, Google Ads og hjemmeside. De yder altid en meget kompetent og professionel rådgivning, hvilket har skabt markante resultater.

Thomas Wetche
Direktør, Begravelsesforretningen Vahl & Wetche

7 principper for brugervenlighed

De fleste principper for brugervenlighed er i virkeligheden meget simple. Men foruroligende mange hjemmesider overlader det til tilfældighederne, om brugerne kan lykkes med at løse den opgave, de er kommet for. Nogle af de vigtigste principper for brugervenlighed er:

1. Hold det simpelt

Skær irrelevante eller sjældent nødvendige oplysninger væk. Brug kun den nødvendige mængde tekst og visuelle elementer. Jo flere elementer – jo mere skal hvert enkelt element konkurrere om brugerens opmærksomhed.

2. Informer brugeren

Giv din bruger feedback. Brug animerede ikoner, tekst eller grafiske markeringer, der fortæller brugeren, at vedkommendes handling var succesfuld.

3. Tal brugernes sprog

Brug ord, udtryk og vendinger, som dit publikum kender og forstår. Drop fagsprog, indforståethed og ’corporate speak’. En meget almindelig fejl er at antage, at de besøgende forstår din forretning eller dit produkt ved første øjekast.

Fortæl hvad du kan, så det henvender sig til brugeren. Og husk at INGEN nogensinde kommer til at læse hvert et ord af din tekst. De digitale brugere scanner – dine vigtigste pointer skal være tydelige i overskrifter, call-to-actions og grafiske elementer.

4. Aflast brugernes hukommelse

Det er ikke brugerens opgave at regne ud, hvordan han finder den information, han er på jagt efter. Det er din opgave at sørge for at informationen er let tilgængelig og at brugeren – uden at skulle bryde hovedet – kan udføre den handling, du vil have ham til.

Gør muligheder og handlinger synlige, så brugerne ikke skal huske ting fra et punkt til et andet. De fleste brugere er delvist optaget af alt muligt andet, bliver distraherede og er generelt meget mindre investerede i din hjemmeside, end du forestiller dig. Don’t make them think.

5. Giv brugeren frihed til at udforske

Er det nemt at navigere på siden, finde informationer og udføre de ønskede handlinger? Hvis en bruger laver fejl, er det din opgave at gøre det nemt for dem at gå tilbage, starte forfra eller fortsætte på en anden måde.

6. Hjælp brugerne med at undgå og rette fejl

Jo sværere det er for brugeren at løse den opgave vedkommende ønsker at udføre, jo mindre sandsynligt er det, at opgaven gennemføres.

Designet af din hjemmeside skal forhindre problemer og fejl i at opstå ved at holde brugerne i hånden hele vejen igennem besøget frem til den ønskede handling er udført. Et brugervenligt design bør forhindre problemer i at opstå, fange fejl, hvis de skulle opstå, og gøre processen så lidt kompleks som muligt.

7. Gør det nemt at få hjælp og tage kontakt

Hvis de opgaver brugerne skal løse på din hjemmeside nogle gange kræver hjælp eller support, så skal disse ressourcer være nemme at finde. Og under alle omstændigheder skal det altid være nemt at kontakte dig – via telefon, mail og kontaktformular.

Skal vi bygge dig en brugervenlig hjemmeside?

En hjemmeside fra Online-Results tager højde for og inddrager så vidt muligt alle disse elementer og sikrer, at din virksomhed fremstår professionel, fagligt velfunderet og troværdig, så du får flest mulige henvendelser.  Vores grafikere og tekstforfattere sikrer design og indhold, der hurtigt formidler dine vigtigste budskaber. Siden loader lynhurtigt, er fri for tekniske fejl og gør det nemt for brugerne at tage kontakt. Se mere om vores hjemmesider her.

Vil du vide mere om digital brugeradfærd?

Har du lyst til at dykke mere ned i brugervenlighed og digital adfærd, så besøg vores blog som er spækket med artikler om emnet, fyldt med tips til hvordan du selv kommer i gang med at forbedre brugervenligheden på din hjemmeside.

Foredrag og undervisning

Online-Results er fast foredragsholder om digital brugeradfærd hos Dansk Industri og har i flere sammenhænge forestået undervisning, bl.a. i samarbejde med SmartLearning. Kontakt Martin Corvinius på 70 302 402 eller mc@online-results.dk, hvis du vil høre mere om foredrag og undervisning.

Kom i front i det digitale kapløb

Vores team af specialister leverer løsninger, der skaffer trafik til din hjemmeside – og gør de besøgende til kunder. Hør mere om hvordan vores viden om digital brugeradfærd kan sikre dig succes online..

Ring mig op

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Mød os på Facebook