Hvad er iOS-14 opdateringen?
Vi nærmer os med hastige skridt tidspunktet, som alle, der arbejder med markedsføring på sociale medier, har frygtet: den fulde udrulning af iOS14-opdateringen på Apples mobilenheder. Opdateringen er den umiddelbare kulmination på en langvarig strid om tracking af brugere, der har kørt mellem Facebook og Apple.
Med opdateringen vil Apple give brugerne mulighed for let at til- eller fravælge tracking via en pop-up, der dukker op på skærmen FØR, at brugeren kommer ind på app’en. Det betyder således, at app-udviklere, bureauer og virksomheder – som Facebook – ikke kan kode sig ud problemet.
Og et problem kommer det helt sikkert til blive!
Der er vel næppe tvivl om, at langt flere vil afvise sporing. I bedste fald kan man håbe, at kun 50 % fravælger sporing, da vi alle efterhånden er så vant til cookie-politikker og data-tracking, at en del af os giver tilladelse til tracking uden videre overvejelser eller af ”frygt” for, at app’en ikke virker, hvis der takkes nej.
I første omgang gælder opdateringen kun mobilenheder (iPhone og iPad). Men i et land som Danmark, hvor Apples mobilstyresystem iOS står for en markedsandel på 62 %, er det alligevel et alvorligt slag. Især fordi en meget stor del af trafikken til hjemmesider – 50-80 % – kommer fra mobilenheder.
På sigt vil det også ramme Mac – og sikkert også Firefox og Safari på Windows-computere.
Du skal derfor allerede nu indstille dig på at miste mindst 50 % af dine nuværende data. Og at tiden, hvor digital markedsføring i større og større grad blev baseret på data, er nået et vendepunkt. Altså tilbage mod mavefornemmelsen.
Hvilke konsekvenser får opdateringen for din markedsføring på Facebook?
Konsekvenserne har været debatteret vidt og bredt internt i branchen bl.a. med dommedagsprofetier for Facebook markedsføring.
Det bliver nemlig et MEGET hårdt slag for Facebook og annoncørernes muligheder, da Facebooks algoritme ”lever” af at blive fodret med data. Jo mere data, jo mere kommer Facebooks algoritme til sin ret.
Netop den store indsamling af data på Facebooks platforme har i mange år gjort algoritmen til et af markedets stærkeste – hvis ikke det allerstærkeste – markedsføringsværktøj.
Når der er risiko for, at mindst 50 % af data forsvinder, har det selvsagt stor betydning. Facebook algoritmen får nemlig meget svært ved bore sig ned i målgrupperne og stille sig knivskarpt. Det vil også blive sværere at opbygge en stærk remarketing-målgruppe baseret på besøgende.
Opdateringen vil ramme alle. Og den kommer til at slå hårdt!
De dygtigste kan drage fordel af iOS-14 opdateringen
Men ikke alt er dårligt ved opdateringen. Faktisk vil vi vove at påstå, at den primært vil ramme annoncører uden den fornødne erfaring til at navigere efter de nye forhold. Dem som ikke helt forstår og til fulde mestrer mulighederne i Facebook.
Det vil uden tvivl betyde, at en del virksomheder trækker sig fra markedsføring på Facebook, da de vil opleve en alvorlig svækkelse og nedgang i resultaterne. Færre annoncører på Facebook betyder en potentielt lavere CPM-pris (pris per 1000 eksponeringer). Det skyldes at annoncering på Facebook reelt set handler om udbud/efterspørgsel. I fremtiden kan der altså nås flere personer for samme budget – måske endda med lavere budget.
Faktisk vil de dygtigste Facebook-specialister vinde stort på iOS-14 opdateringen. Det giver nemlig store muligheder for dem, som bedst kan begå sig i de vilkår opdateringen medfører, og sikre sig så meget data som muligt. Mister konkurrenterne 80 % data, og du ”kun” mister 50 %, vil du kunne få en stærk konkurrencefordel. Se hvordan du kommer blandt de dygtigste her.
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve