Få nyttige usability tips her

Hemmeligheden bag en fremtidssikret hjemmeside

Hvis du pønser på at få en ny hjemmeside, bør du helt klart overveje AMP som en løsning. I dette indlæg fortæller jeg dig hvorfor.

AMP betyder, hjemmesider der loader lynhurtigt – og hvis de er bygget rigtigt, loader hele hjemmesiden faktisk øjeblikkeligt (der kan opnås en pagespeed 100, som er Googles max score, på en kablet forbindelse.

Men AMP har også en lang række andre fordele – læs med og bliv klogere på hvilke:

Hvad er AMP?

Oprindeligt var AMP en forkortelse for Accelerated Mobile Pages, et projekt Google startede i samarbejde med Twitter, som skulle give brugerne en bedre – og hurtigere – oplevelse, når de browsede internettet på mobil.

AMP er et open source projekt, der gør det muligt at bygge sider, der loader lynhurtigt ved hjælp af simplificeret HTML og strømlinet CSS. Siderne indlæses så vidt muligt i Googles AMP-cache, hvilket groft sagt betyder, at de gemmes på Googles server, og dermed kan loades øjeblikkeligt, når de bliver fundet på Google (der er andre AMP chaches end Googles – fx har Bing, Yahoo Japan og Twitter alle deres egen AMP cache).

AMP bruges som oftest som en form for add-on til eksisterende hjemmesideplatforme, så der kan skabes hurtige versioner af enkeltstående landing pages eller som et mobilforklæde, der giver en hurtig version af hjemmesiden på mobile enheder.

Siden starten har AMP udviklet sig med syvmileskridt og omfatter nu også:

  • AMP Stories – visuel storytelling og formidling af fx nyhedshistorier, hvor reportage, billeder, video og grafik kombineres i et interaktivt format
  • AMP Ads – hurtigt loadende annoncer på hjemmesider
  • AMP emails – interaktive og dynamiske emails, hvor det for eksempel er muligt at besvare et spørgeskema direkte i mailen

Som en konsekvens af denne udvikling meldte Google ud til AMP Conf 2019, at AMP ikke længere er en forkortelse for Accelerated Mobile Pages. AMP er nu en betegnelse, der står alene, og som dækker over en teknologi og et framework, der giver hurtigere, bedre og mere brugervenlige oplevelser, når der produceres indhold til internettet. Google selv anbefaler AMP som framework til fremtidens hjemmesider.

I 2019 er der ganske få udbydere på verdensplan, der tilbyder hjemmesider bygget med AMP som framework – altså hvor hele kernen i hjemmesiden er AMP, og alle elementer lever 100 % op til AMP kriterierne. Online-Results er en af disse udbydere (og har faktisk været det siden 2017) – du kan læse mere om AMP hjemmesider bygget af os her.

De vigtigste fordele du skal kende ved AMP hjemmesider

Den indlysende fordel ved en AMP side er som sagt, at den loader øjeblikkeligt og dermed skaber en enestående brugeroplevelse. Utallige undersøgelser viser, at hurtige hjemmesider giver flere kunder og bedre placeringer på Google.

Men der også er en lang række andre fordele, som alle i større eller mindre grad bidrager til øget brugervenlighed og stiller dig i godt lys i Googles øjne. Baseret på en lang række undersøgelser står det klart, at AMP hjemmesider giver:

  • Flere kunder/højere omsætning
  • Øget konverteringsrate (antallet af besøgende, der bliver til kunder)
  • Øget trafik (mængden af besøgende på din hjemmeside)
  • Stigning i antallet af tilbagevendende besøgende
  • Stigning i gennemsnitlig tid brugt på siden
  • Øget Click-Through-Rate (flere klik på dine resultater på Google)
  • Lavere bouncerate (færre brugere, som straks forlader din hjemmeside)
  • Bedre placeringer på Google
  • Lavere klikpriser ved annoncering på Google og Facebook

En medvirkende årsag til flere af disse fordele er uden tvivl, at AMP sider ved mobilsøgninger på Google Chrome markeres med det særlige AMP ikon:

Det lille lyn får din side til at skille sig ud og indikerer samtidig øjeblikkeligt for brugerne, at der er tale om en side, der loader hurtigt, hvilket naturligvis i mange tilfælde vil øge deres lyst til at klikke sig videre – og ikke mindst blive på siden. Se mere om fordelene ved AMP her.

Baseret på Googles anbefaling om AMP som framework for fremtidens hjemmesider, arbejdes der i AMP udviklermiljøet på, at AMP også skal understøttes på desktop – altså at siderne skal markeres med det samme ikon som på mobil. Når det sker, vil det uden tvivl være en game changer for de resultater, du kan opnå ved desktop søgninger. Derfor bør du allerede nu kraftigt overveje, om ikke din næste hjemmeside skal være bygget i AMP.

Hold dig opdateret!

Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!

Skriv venligst dit navn.

Skriv venligst hvilken email nyhedsbrevet skal sendes til.

Mød os på LinkedIn

Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?

Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.

Ring til os

Send os en mail

"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.

Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve