Støtter din virksomhed Danmarks Indsamlingen? Knæk Cancer? Eller tager I jeres sociale ansvar alvorligt ved at ansætte og uddanne elever?
Virksomheder, der drager omsorg for mennesker og miljøet stiller sig selv i et mere positivt lys end virksomheder, der ikke gør. Når brugere af hjemmesider tydeligt kan se, at en virksomhed tager ansvar, påvirker det ofte deres beslutningsproces og gør dem mere indstillede på at handle med eller arbejde for virksomheden.
For eksempel synes 4 ud af 5 danskere, at det har en væsentlig betydning, at en virksomhed samarbejder med en humanitær organisation.
Her er de 3 ting, du skal vide, når du formidler din virksomheds bidrag til velgørenhed og samfundet:
1. Placer indholdet i Om os sektionen
Brugerne forventer at finde information om socialt ansvar, bidrag til velgørenhed og miljømæssige initiativer i Om os sektionen. Sørg for, at de kan finde det her.
På hjemmesider for større organisationer vil brugerne også forvente at finde denne type informationer under karriere/job sektionen, i indhold, der beskriver virksomhedens kultur samt i aktuelle nyheder. Du kan derfor med fordel drysse emnet ud over disse sektioner.
Sørg dog for at linke til den samlede beskrivelse af det sociale og miljømæssige engagement, så brugerne nemt kan finde og få det fulde billede af indsatsen på disse områder.
Hvis det at give tilbage til samfundet eller at passe på miljøet er en særlig stor del af virksomhedens identitet, kan du overveje at dedikere en hel kategori til emnet i menustrukturen.
2. Show it – don’t tell it
Brugerne af hjemmesider er blevet mere skeptiske over for de virksomheder, de møder på internettet.
I takt med dette er det ikke nok for en virksomhed blot at sige, at det er vigtigt for dem at give tilbage til samfundet, eller at de bekymrer sig om miljøet. Der skal handling bag ordene, og den skal være tydelig for brugerne.
Du skal altså konkret vise og beskrive, hvad din virksomhed gør – og der skal fakta og troværdige beviser på bordet, som bakker dine påstande op.
Bidrager I for eksempel til Danmarksindsamlingen eller Knæk Cancer, kan det vises på hjemmesiden med et støttelogo.
(For resten: de virksomhedsnavne og støttebeløb, der konstant løber over skærmen under de store indsamlingsshow? Social proof. Når vi på skrift ser, hvem der ellers har støttet velgørenhed, bliver vi mere tilbøjelige til selv at støtte. Ser vi også beløbet, bidrager vi med mere, end vi ellers ville have gjort.)
3. Brug let tilgængeligt sprog og en uformel tone
Overdriv ikke dine indsatser med fine fremmedord og tomme floskler.
Beskriv indsatserne faktuelt, konkret og uden at pynte på dem. Undgå også at bruge overdrevent komplekse begreber, når du beskriver sociale, miljømæssige og velgørende indsatser (hint: undgå fx betegnelser som Corporate Social Responsibility). Brugerne bliver ikke imponerede af det.
Brug et enkelt, almindeligt sprog – det afføder god kommunikation, og brugerne sætter større pris på klarhed end på kompleksitet.
Formidling af socialt ansvar – helt kort
Brugerne i dag forventer og ser positivt på, at virksomheder giver noget tilbage til samfundet eller miljøet. Når det kommer til bæredygtighed og socialt ansvar, skal du fremstille indsatsen autentisk for at booste dit omdømme og adskille dig fra konkurrenterne. På den måde kan du opnå brugernes tillid og loyalitet.
Se hvordan du i øvrigt skriver en stærk Om os side her.
Vil du bidrage til Danmarks Indsamling 2020 kan du støtte resten af året her. Vil du tilmelde din virksomhed er der deadline 31. januar kl. 12.00.
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve