“Nå, hvad laver du så til daglig?”
Spørgsmålet, du ikke kan undgå at blive stillet, efter at du har præsenteret dig ved bordet til Faster Annes 70 års fødselsdag.
Ligesom det ville være uhøfligt ikke at svare, så ville de fleste nok også stå af, hvis du kastede dig direkte ud i en længere, teknisk forklaring af, hvordan du med geometriske laserudmålinger løser toleranceproblemer på CNC fræsemaskiner.
Eller hvad du nu laver.
Brug klart, troværdigt og gennemskueligt indhold på Om os siden
Brugerundersøgelser har gennem en årrække vist, at brugerne sætter stor pris på Om os indhold på hjemmesider, der er nemt at finde og forstå. Og det giver jo meget god mening.
Men overraskende nok viser nyere undersøgelser, at brugerne er langt mere skeptiske over for virksomheder end før i tiden.
De forventer Om os indhold, der er klart, troværdigt og transparent.
Brugerne gennemskuer med det samme kompleks ’corporate speak’ og købte arkivbilleder. De foretrækker virksomheder, der er nemme at forstå, og som fremstår kundeorienterede og menneskelige. En ærlig og ligetil tone nedsætter frygt og skepsis, og gør dermed brugerne trygge ved at dele personlig information og kontakte virksomheden.
Det kan du opnå i dine Om os informationer ved at bruge:
- Storytelling
- Billeder, der viser virksomheden, medarbejderne og produkterne
- Saglige og objektive kundeanmeldelser
- Kontaktmuligheder til medarbejdere via forskellige kanaler, fx mail, telefon og sociale medier
- Sociale og miljømæssige indsatser, fx bæredygtige tiltag eller støtte til sociale projekter
- Anbefalinger fra anerkendte, eksterne kilder, fx eksperter inden for området
Se et eksempel på en kapitalfonds Om os side eller et tekstiltrykkeris Om os side, der begge gør brug af flere af disse elementer.
Giv brugerne information på flere niveauer
Baseret på de seneste undersøgelser, er det en god ide at give brugerne Om os information på 4 niveauer:
- Tagline på hjemmesiden (typisk i forbindelse med logoet): Få ord eller en kort sætning, der opsummerer, hvad virksomheden laver
- Et resume på Om os siden: 1-2 korte afsnit øverst på den overordnede Om os side, som klart beskriver organisationens mål og bedrifter
- Underkategorier til Om os, med detaljerede informationer, som besvarer brugernes spørgsmål og giver dem større indsigt i din virksomhed. Eksempler er mission & værdier, firmaets historie og medarbejdere. Hvis virksomheden har øget fokus på nogle af disse områder, og de har deres egne undersider, skal de være nemme at finde i den overordnede navigation
- Om os link i footeren: Hvis der er noget, brugerne ikke kan finde i menuen, vil de meget ofte bruge footeren som backup og lede efter det der
Fortæl og forklar, hvad virksomheden laver
Du skal tydeligt forklare, hvad virksomheden laver.
Det kan virke indlysende, men for mange organisationer er det noget af en udfordring.
Det kan ofte være svært at afkode præcis, hvad en organisation egentlig foretager sig baseret på deres egne beskrivelser. Mange tror fejlagtigt, at brugerne intuitivt forstår deres forretning og undlader derfor nøjagtigt at beskrive deres formål, eller hvordan de adskiller sig fra konkurrenterne. Som regel kan dette klares med en enkelt sætning eller afsnit.
Nogle organisationer benytter bevidst et floromvundet eller komplekst sprog for at holde sig åbne over for mange forskellige typer samarbejder.
Det kan også være, at indholdet er indforstået.
Sørg for, at indholdet ikke er uklart, skrevet i branchejargon eller svært at forstå. Definer klart virksomhedens formål og identificer, hvad der adskiller jer fra andre i branchen.
Forklar hvad I laver, virksomhedens historie, hvordan I ser jeres forretning, og hvordan I forholder jer til samfundet. Det vil hjælpe brugerne til at få en god fornemmelse af virksomheden bag hjemmesiden og åbne op for yderligere kommunikation.
Så – til tasterne, og beskriv din virksomhed, som du ville til Faster Anne og hendes gæster!
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve