Søgemaskineoptimering – en god investering

En sund og langsigtet investering

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering - også kaldet SEO - er ofte en af de mest rentable investeringer, man som virksomhed kan gøre (kilde Forbes 2014).

Vi har her på siden samlet en lang række af de gode grunde, der er til at investere i søgemaskineoptimering, men samtidigt har vi forsøgt at give en så indgående forståelse som muligt i, hvad det er for en investering, man foretager, når man investerer i søgemaskineoptimering.


Foretrækker du en mundtlig gennemgang, kan vi på det varmeste anbefale at kontakte en af vores rådgivere for en opsummering af de fordele, ulemper og forskellige aspekter, der er ved søgemaskineoptimering. Du træffer vores rådgivere på telefon 70 302 402.

Synlig når potentielle kunder søger efter netop dine ydelser eller produkter

Søgemaskineoptimering er en af de bedste markedsføringsmetoder, der findes til at skaffe kunder. Det er et grundlæggende forhold, at søger man på fx ”advokat Århus”, så er det fordi man leder efter en lokal advokat i området i og omkring Århus, søger man på ”robotstøvsuger”, er det fordi man leder efter en robotstøvsuger.
Der findes ikke noget andet medie, hvor du er så tæt på potentielle kunder.
Søgemaskineoptimering handler om at sørge for, at potentielle kunder havner på netop DIN hjemmeside, når de søger efter produkter og kompetencer, som DIN virksomhed tilbyder.

Trafikken er på side 1

Søgemaskineoptimering handler om at få dine søgeord på side 1. I gennemsnit klikker 71,33 % af brugerne på et resultat på side 1, mens 5,59 % finder et resultat på side 2-3. Lykkes det for din virksomhed at komme på side 1 på kernekompetencerne eller dine produkter, vil du vinde anseelige markedsandele.

Kontakt os

67 % finder resultatet i top 5

Hele 67,6 % finder deres resultat blandt de første 5 søgeresultater.


Lykkes det gennem søgemaskineoptimering at løfte placeringerne på specifikke nøgleord, vil et løft på blot en enkelt placering ofte kunne ses direkte i ordrebogen, og dermed også på bundlinjen i din virksomhed.

1. søgeresultats CTR
31,24%

2. søgeresultats CTR
14,04%

3. søgeresultats CTR
9,85%

4. søgeresultats CTR
6,97%

5. søgeresultats CTR
16,50%

Søgemaskineoptimering – Det er her trafikken er

Som tommelfingerregel har vi altid sagt, at 2/3 klikker på de naturlige resultater, og at 1/3 klikker på AdWords kampagnerne. Imidlertid viser større undersøgelser ofte en endnu højere rate til fordel for de organiske resultater. 76 % af de klik, der er på en søgemaskine, er på de organiske resultater, altså dem som man optimerer i forhold til via søgemaskineoptimering (kilde: Moz).

Tilliden er større

86 % af brugerne på nettet svarer, at de har større tillid til de organiske resultater end annoncerne.

Ring mig op

Your message was successfully sent!

Stor konkurrencefordel

Virksomhederne investerer som udgangspunkt 89 % af deres budget i betalte søgninger, og altså kun 11 % i søgemaskineoptimering (kilde: Hubspot).

Skal jeg vælge Adwords eller Søgemaskineoptimering?

Det korte svar er, at man skal fokusere på AdWords, hvis det er en god investering og på SEO, hvis det er det, der vil give et godt afkast. Således skal man altså sætte sine penge der, hvor afkastet er størst.


I de fleste tilfælde er det en god investering at være begge steder. De fleste undersøgelser viser, at der ikke er kannibalisme mellem de organiske resultater og annoncerne. Tværtimod tyder de fleste studier på, at der er en positiv synergi, således at forstå at potentielle kunder foretrækker resultater, hvor de kan finde den pågældende virksomhed i toppen på de organiske resultater såvel som i toppen med Google AdWords eller Bing Ads.

Langsigtet investering

Det er både en af styrkerne ved søgemaskineoptimering, men også noget, det er vigtigt at være opmærksom på, når man investerer i søgemaskineoptimering. God søgemaskineoptimering tager tid, dermed vil afkastkurven være proportionelt stigende over tid. Således skal søgemaskineoptimering ses som en langsigtet investering. Har man behov for en investering med hurtigt afkast, bør man i stedet købe sig til topplaceringer via kampagner oprettet med Google AdWords eller Bing Ads.

Hvor lang tid skal man vente på Topresultater?

Som sagt er det mest korrekt at betragte søgemaskineoptimering som en langsigtet investering. Et standard svar vil være 3-6 måneder, men når det er sagt, så har vi også set eksempler på, at sider har topplaceringer efter blot 5-6 dage. Vi har dog også set eksempler på sider, som først for alvor performer efter 24 måneder, og vi har set enkelte eksempler på, at siderne aldrig kommer til at performe tilfredsstillende til trods for, at alle sejl er sat for at få siden til tops og hjælpe vores kundes investering hjem. Derfor er det også mest korrekt at betragte søgemaskineoptimering som en risikobetonet investering. Ønsker man en sikker investering, skal man vælge betalt annoncering i stedet, fx Google AdWords.

Ring mig op

Your message was successfully sent!

Ongoing Business

Når man investerer i søgemaskineoptimering, er det vigtigt at være opmærksom på, at det er en investering som aldrig stopper. Søgemaskineoptimering er en uendelig proces. Således vil der hele tiden være konkurrerende virksomheder, som prøver at få dine attraktive placeringer, og derfor vil der hele tiden være behov for at gøre det bedre end dem.

Søgemaskineoptimering er investering i din ejendom

Søgemaskineoptimering er en investering i optimering af noget, som du selv ejer. Din hjemmeside og dit domæne tilhører dig, og når du investerer i SEO, tilhører forbedringerne på din side også dig. Når du investerer i Google AdWords eller lignende, sker der derimod ingen værdiforøgelse af din ejendom.

Øger din troværdighed

Når folk finder din virksomhed på side 1, vil de fleste ubevidst tillægge denne virksomhed højere troværdighed. Google fortæller brugerne, at denne virksomhed er vigtig inden for denne branche eller den eller disse produkter – og så må der være noget om det. Gode placeringer vil få din virksomhed til at fremstå mere troværdig og som et stærkere brand. Jo flere søgeord, hvor dine kunder finder dig på side 1, desto mere vil du fremstå som et stærkt brand.

Google Partner

Google Partner

Online-Results A/S er certificeret Google Partner

Bing Partner

Bing Certificeret Partner

Online-Results A/S er certificeret Bing Partner

Hvem er vi?

Online-Results A/S

Vi er et stærkt team af eksperter i markedsføring på internettet. Vi sætter en ære i at holde fokus på vore kunders behov. Vores unikke viden sikrer jeres virksomhed succes online.

Online Results

Ring til os og få et uforpligtende tilbud

70 302 402

Højeste kreditvurdering

Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.

Entrepreneur Of The Year

Entrepreneur Of The Year 2014

Børsen Gazelle 2015

Børsen Gazelle 2015

Er søgemaskineoptimering en god ide, når man er BTB virksomhed?

I en stor international undersøgelse svarer 89 % BTB beslutningstagere, at de finder nye leverandører på nettet.
Det er en udbredt misforståelse, at der i BTB segmentet er en stærk præference for én leverandør fra starten. 71 % svarer, at de starter søgningen efter en ny leverandør ved at søge på produktet eller ydelsen, og at de søger på nettet. Det er derfor essentielt som virksomhed i BTB markedet at have gode placeringer på såvel brandrelaterede søgninger som på produktniveau.

Ønsker du rådgivning om Søgemaskineoptimering

Overvejer du om søgemaskineoptimering er det rigtige for din virksomhed, så sidder vi klar til at drøfte de muligheder, der findes for netop din virksomhed – ring til os på 70 302 402.

Kontakt os

Hvorfor Vælge os?

  • Vi er et af markedets dygtigste og mest erfarne hold
  • Hos os kan du samle alt din online markedsføring
  • Vi er dedikeret til at skabe succes for din virksomhed
  • Vi har indgående indsigt i best practice på tværs af platforme og medier

Kontakt os

Vi står klar til at hjælpe dig med alle aspekter af online markedsføring. Kontakt os for et godt og uforpligtende tilbud på telefon 70 302 402

Holdet bag Online-Results A/S

Få Succes Online!

Vi ved hvordan man skaber trafik og hvordan man får trafik til at blive til kunder.

Offentlig eller privat

Vi skaber online succes for såvel private som offentlige kunder.

  • Google
  • youtube
  • Facebook
  • Microsoft
  • Bing
  • HTML5
  • moz
  • analytics
  • bellmetric
  • Marin Software
  • Enecto
  • dandomain
  • Joomla
  • Raventools
  • Wordpress
  • seo powersuite
  • google +
  • Semrush
  • Majestic
  • Screaming Frog
  • LinkedIn
  • Instagram
Din henvendelse er blevet registreret.
Vi vender tilbage snarest muligt.
Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev!
Hvis du ønsker at afmelde vores nyhedsbrev kan du gøre det direkte fra de mails du modtager.