Få nyttige usability tips her

UX: Så lang tid har du til at fange kundens opmærksomhed

15 sekunder. Max.

Det er det vindue, du har til at fange kundernes opmærksomhed og overbevise dem om, at de skal blive på din side.

Internetbrugerne har travlt.

De vil være så effektive som muligt, uanset hvilken side de besøger. Og det er sjældent, at brugerne er så engagerede, at de er villige til at læse HVERT. ENESTE. ORD. PÅ. DIN. SIDE.

‘Wall of Text’ er gift for din forretning

En såkaldt ‘Wall of Text’ er giftig for den interaktive oplevelse – og dermed din forretning.

Afskrækkende. Kedelig. Pinefuld at læse.

På nettet går langt de fleste efter at afslutte den opgave, de skal løse, så hurtigt som muligt og med minimal arbejdsindsats.

Brugerne besøger en side for at finde et hurtigt svar. Ikke for at læse en afhandling.

Mennesker, der støder på en side, hvor teksten ikke er formateret efter best practise for nettet – en ‘Wall of Text’ – vil typisk scanne teksten i et mønster, der tager form som bogstavet F.

Når det sker, misser de store dele af indholdet, udelukkende på grund af tekstens opsætning. De sætninger og ord, der skippes, er tit lige så vigtige – hvis ikke mere – end de ord, der faktisk læses.

Når brugerne scanner teksten i et F-mønster, er det skidt for både dem og for din forretning.

De springer måske vigtigt indhold over, udelukkende fordi det befinder sig i den højre del af siden.

Det kan du undgå ved at formatere din tekst til nettet. Se et eksempel på en velformateret tekst.

Modgift til F-mønsteret

Gør arbejdet for brugerne i stedet for at tvinge dem ud i en stor arbejdsindsats og lade dem tage uheldige genveje.

Prioriter og formater din tekst.

Diriger brugerne hen til det, du vil have dem til at se og til det, du ved, de gerne vil se.

Sådan formaterer du tekst til nettet

  1. Nævn dine vigtigste budskaber i de første to afsnit på siden
  2. Brug overskrifter og underoverskrifter. Sørg for, at de er mere fremtrædende end den almindelige tekst, så brugerne hurtigt kan skelne
  3. Indled overskrifter og underoverskrifter med de ord, der bærer den vigtigste information: hvis brugerne kun ser de to første ord, får de stadig en ide om, hvad der følger efter
  4. Gruppér små mængder af relateret indhold visuelt – du kan for eksempel markere dem med en kant eller en baggrund, der adskiller sig fra resten af siden
  5. Marker vigtige ord og sætninger med fed
  6. Sørg for, at links er formateret som links, og at de indeholder informationsrige ord – i stedet for de generiske ‘klik her’ og ‘læs mere’ (Bonus: den teknik sikrer også, at du øger tilgængeligheden for synshæmmede brugere, der får teksten læst op)
  7. Brug punktopstilling eller tal til at adskille elementer i en liste eller proces
  8. Skær overflødigt indhold væk

Se – eller gense – eksemplet på en velformateret tekst.

Tips til at skrive til nettet

Formatering gør det ikke alene. Husk altid at skrive til nettet, ikke til print. Du kan trække dine brugere ind i teksten og gøre den nemmere at scanne med disse veldokumenterede tricks:

  1. Brug korte afsnit og masser af luft i teksten
  2. Skriv efter nyhedstrekanten
  3. Brug en simpel skrivestil – forestil dig, at din læser går i 8. klasse og skriv derefter
  4. Undgå oppustet og indviklet sprog fyldt med fremmedord, platheder, tekniske termer og salgstaler

Følger du disse tips og tricks, giver du dine kunder en gevaldig hjælpende hånd.

Hold dig opdateret!

Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!

Skriv venligst dit navn.

Skriv venligst hvilken email nyhedsbrevet skal sendes til.

Mød os på LinkedIn

Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?

Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.

Ring til os

Send os en mail

"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.

Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve