• Forside
  • Blog
  • Om os
Menu
70 302 402
  • Forside
  • Blog
  • Om os

UX: Bremser du kunder, der er klar til kontakt?

10/07/2019

Du investerer tid og penge i at få besøgende ind på din hjemmeside. For at få afkast af din investering skal du have de besøgende til at gøre noget – købe et produkt, tilmelde sig et nyhedsbrev eller udfylde en kontaktboks.

Men ingen af disse handlinger kan foretages uden at komme i kontakt med internettets svar på et langt og kedeligt telefonopkald fra Moster Grete:

FORMULAREN!

Tjek om din formular lever op til vores top 3 anbefalinger – eller om den bremser dine kunder i at kontakte dig. For så er det bare om at få den gjort nemmere at bruge.

Det her indlæg er langt. Men hænger du på hele vejen, belønner vi dig med et bonustip!

1. Skær formularen helt ind til benet

En formular er en transaktion.

Dine brugere giver dig oplysninger, for at du kan give dem noget til gengæld. Formularer er besværlige, og det, man opnår ved at udfylde dem, skal stå mål med besværet. Jo flere felter, jo større tilbøjelighed til at give op.

Derfor skal du være forsigtig med at bede om oplysninger, der ikke er absolut nødvendige.

For hver gang et (overflødigt) felt eller spørgsmål fjernes fra en formular, stiger konverteringsraten – altså antallet af brugere, der udfylder formularen.

Så hvordan gør du?

Fjern felter, der beder om information, som kan indsamles på en anden måde, et senere tidspunkt eller helt udelades (Hint: det er al den information DU gerne vil have om dine kunder, men som dine kunder ikke direkte får noget ud af at give dig. Som for eksempel at bede om navn ved tilmelding til et nyhedsbrev, så du kan gøre dine emails personlige).

2. Adskil obligatoriske og valgfri felter

Har du både felter, der skal udfyldes og valgfri felter, skal du markere, hvad der er hvad. Du kan fx markere obligatoriske felter med *, eller valgfrie felter med evt. Hvis du markerer obligatoriske felter med et symbol, skal du over formularen angive hvilken markering, der indikerer et obligatorisk felt – gerne i et enkelt og konkret sprog.

Det er set, at en hjemmesides konverteringsrate er steget, blot fordi teksten * angiver obligatorisk felt blev udskiftet med du skal udfylde felterne markeret med *.

3. Giv brugeren tydelige og specifikke fejlmeddelelser

Du har helt sikkert prøvet at trykke på en ’send’ eller ’køb’ knap og blive dødfrustreret over, at der ingenting sker. Først efter at have bakset rundt og scrollet op og ned opdager du, at det er fordi, du har tastet dit telefonnummer ind i emailfeltet – eller noget i den dur. Så er det fristende at give op, ikke? Når der opstår fejl i din formular, er det din opgave at tage brugerne i hånden og hjælpe dem videre:

Felter med fejl skal skille sig ud – og det er ikke nok at markere dem med en farve, fx rød. Omridset af feltet skal også markeres, for at gøre det nemt at lokalisere fejlen og for at tilgodese farveblinde brugere (dem er der faktisk 8 % af blandt Danmarks befolkning). 

Fejlmeddelelser skal være nemme at bemærke og forstå. De bør placeres umiddelbart ud for det felt, fejlen er opstået i, og gerne komme frem, allerede når brugeren bevæger sig ned til det næste felt. 

Mange fejlmeddelelser bruger et teknisk og upersonligt sprog, for eksempel ’Feltet navn skal indeholde en værdi’, og du kan komme langt ved at omformulere dem. En god fejlmeddelelse er høflig, præcis og konstruktiv samt formuleret, så skylden for fejlen ikke lægges over på brugeren. I stedet for at skrive ’Du mangler at udfylde dit navn’ kan du for eksempel skrive ’Udfyld venligst dit navn’.

Kig på dine formularer:

Kan du skære noget fra? Gøre noget tydeligere? Skrive en mere hjælpsom fejlmeddelelse? Så kunder, der er klar til at konvertere eller kontakte dig, rent faktisk lykkes med det? Du kan se et eksempel på en god kontaktformular her!

PS: Vi lovede dig et bonustip

Hvis du har hængt på hele vejen herned, så fortjener du virkelig dette bonustip!

Når din side besøges fra en mobil, så sørg for at tastaturet er tilpasset den information, der skal tastes i hvert felt. Du kan gøre livet nemmere for dine brugere, hvis felter til telefonnummer og fx kreditkortoplysninger aktiverer det numeriske tastatur, og emailfeltet aktiverer email tastaturet (det kan klares med et ganske lille stykke kode, som din hjemmesideleverandør kan tilføje).

Relaterede indlæg

UX: Så lang tid har du til at fange kundens opmærksomhed

12/07/2019

15 sekunder. Max. Det er det vindue, du har til at fange kundernes opmærksomhed og overbevise dem om, at de skal blive på din side. Internetbrugerne har travlt. De vil være så effektive som muligt, uanset hvilken side de besøger. Og det er sjældent, at brugerne er så engagerede, at de er villige til at […]

Læs mere
UX: Rammer dit indhold plet? (Troværdighed del 2)

05/07/2019

I sidste indlæg befandt vi os på en mørk parkeringsplads og blev antastet af en halvskummel type. Denne gang skal vi et smut ned på gågaden, hvor to konkurrerende restauranter ligger side om side. I den ene restaurants vindue hænger der et stort menukort, der viser udvalget af retter med priser, detaljerede beskrivelser og indbydende […]

Læs mere
UX: Sådan laver du en fantastisk Om os side

06/09/2019

“Nå, hvad laver du så til daglig?” Spørgsmålet, du ikke kan undgå at blive stillet, efter at du har præsenteret dig ved bordet til Faster Annes 70 års fødselsdag. Ligesom det ville være uhøfligt ikke at svare, så ville de fleste nok også stå af, hvis du kastede dig direkte ud i en længere, teknisk […]

Læs mere
UX: Er døren lukket for halvdelen af dine kunder?

24/06/2019

En hjemmesides loadtid – hvor lang tid den er om at blive indlæst på skærmen – har stor betydning for, om brugerne overhovedet når frem til at besøge din side. Ifølge Google forlader 53 % en side, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Er siden mere end 5 sekunder om at […]

Læs mere
UX: Tilgodese alle kundetyper

24/07/2019

Forestil dig, at du driver en lille butik. Men du tager kun imod kontanter. Der kommer mange kunder og kigger. Der er også mange, der går igen uden at købe noget. Efter at have revet dig i håret af frustration i noget tid, foretager du en rundspørge blandt dem, der går uden at købe, og […]

Læs mere

Skrevet af: Trine Bloor

brugervenlighed
fejlmeddelelser
formularer
kontaktformular
usability
UX

Hold dig opdateret!

Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!

Skriv venligst hvilken email nyhedsbrevet skal sendes til.

Hvem er vi?

Vi er et stærkt team af specialister i online markedsføring. Vores unikke viden om digital brugeradfærd sikrer din virksomhed succes på nettet. Her på bloggen holder vi dig opdateret med tips og inspiration, der hjælper dig med at gøre din hjemmeside til en god forretning.

Ring til os og få et uforpligtende tilbud

70 302 402
    • Ramsingsvej 28A - 2500 Valby
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
    • Persondatapolitik
    • Porschevej 12 - 7100 Vejle
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
  • Sociale medier

    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn