Du investerer tid og penge i at få besøgende ind på din hjemmeside. For at få afkast af din investering skal du have de besøgende til at gøre noget – købe et produkt, tilmelde sig et nyhedsbrev eller udfylde en kontaktboks.
Men ingen af disse handlinger kan foretages uden at komme i kontakt med internettets svar på et langt og kedeligt telefonopkald fra Moster Grete:
FORMULAREN!
Tjek om din formular lever op til vores top 3 anbefalinger – eller om den bremser dine kunder i at kontakte dig. For så er det bare om at få den gjort nemmere at bruge.
Det her indlæg er langt. Men hænger du på hele vejen, belønner vi dig med et bonustip!
1. Skær formularen helt ind til benet
En formular er en transaktion.
Dine brugere giver dig oplysninger, for at du kan give dem noget til gengæld. Formularer er besværlige, og det, man opnår ved at udfylde dem, skal stå mål med besværet. Jo flere felter, jo større tilbøjelighed til at give op.
Derfor skal du være forsigtig med at bede om oplysninger, der ikke er absolut nødvendige.
For hver gang et (overflødigt) felt eller spørgsmål fjernes fra en formular, stiger konverteringsraten – altså antallet af brugere, der udfylder formularen.
Så hvordan gør du?
Fjern felter, der beder om information, som kan indsamles på en anden måde, et senere tidspunkt eller helt udelades (Hint: det er al den information DU gerne vil have om dine kunder, men som dine kunder ikke direkte får noget ud af at give dig. Som for eksempel at bede om navn ved tilmelding til et nyhedsbrev, så du kan gøre dine emails personlige).
2. Adskil obligatoriske og valgfri felter
Har du både felter, der skal udfyldes og valgfri felter, skal du markere, hvad der er hvad. Du kan fx markere obligatoriske felter med *, eller valgfrie felter med evt. Hvis du markerer obligatoriske felter med et symbol, skal du over formularen angive hvilken markering, der indikerer et obligatorisk felt – gerne i et enkelt og konkret sprog.
Det er set, at en hjemmesides konverteringsrate er steget, blot fordi teksten * angiver obligatorisk felt blev udskiftet med du skal udfylde felterne markeret med *.
3. Giv brugeren tydelige og specifikke fejlmeddelelser
Du har helt sikkert prøvet at trykke på en ’send’ eller ’køb’ knap og blive dødfrustreret over, at der ingenting sker. Først efter at have bakset rundt og scrollet op og ned opdager du, at det er fordi, du har tastet dit telefonnummer ind i emailfeltet – eller noget i den dur. Så er det fristende at give op, ikke? Når der opstår fejl i din formular, er det din opgave at tage brugerne i hånden og hjælpe dem videre:
Felter med fejl skal skille sig ud – og det er ikke nok at markere dem med en farve, fx rød. Omridset af feltet skal også markeres, for at gøre det nemt at lokalisere fejlen og for at tilgodese farveblinde brugere (dem er der faktisk 8 % af blandt Danmarks befolkning).
Fejlmeddelelser skal være nemme at bemærke og forstå. De bør placeres umiddelbart ud for det felt, fejlen er opstået i, og gerne komme frem, allerede når brugeren bevæger sig ned til det næste felt.
Mange fejlmeddelelser bruger et teknisk og upersonligt sprog, for eksempel ’Feltet navn skal indeholde en værdi’, og du kan komme langt ved at omformulere dem. En god fejlmeddelelse er høflig, præcis og konstruktiv samt formuleret, så skylden for fejlen ikke lægges over på brugeren. I stedet for at skrive ’Du mangler at udfylde dit navn’ kan du for eksempel skrive ’Udfyld venligst dit navn’.
Kig på dine formularer:
Kan du skære noget fra? Gøre noget tydeligere? Skrive en mere hjælpsom fejlmeddelelse? Så kunder, der er klar til at konvertere eller kontakte dig, rent faktisk lykkes med det? Du kan se et eksempel på en god kontaktformular her!
PS: Vi lovede dig et bonustip
Hvis du har hængt på hele vejen herned, så fortjener du virkelig dette bonustip!
Når din side besøges fra en mobil, så sørg for at tastaturet er tilpasset den information, der skal tastes i hvert felt. Du kan gøre livet nemmere for dine brugere, hvis felter til telefonnummer og fx kreditkortoplysninger aktiverer det numeriske tastatur, og emailfeltet aktiverer email tastaturet (det kan klares med et ganske lille stykke kode, som din hjemmesideleverandør kan tilføje).
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve