Som marketing ansvarlig på en skole kan det være svært at vide, hvor der skal sættes ind for at opnå den mest effektive markedsføring, når potentielle elever skal rammes. I toppen af marketing tragten benyttes ofte Google Display bannere, avisannoncer, biografreklamer, bannere på busser og bygninger. Alt sammen sikrer en genkendelseseffekt, som er værdifuld når en kommende elev pludselig går i research efter den skole, der skal være hans eller hendes dagligdag de kommende år.
Fortæl mere og skab tillid med video
Det er ikke nyt, at video er det format, der vækster mest for tiden inden for marketing. Brugerne vil gerne præsenteres for relevant indhold på video, og annoncørerne belønnes med at blive husket meget bedre.
Med videoannoncering på YouTube har vi mulighed for at fortælle mere om den enkelte uddannelse og stedet. Der kan i højere grad skabes tillid, og eleverne kan mødes i øjenhøjde, da videoer kun vises for den relevante målgruppe. Videoerne er også en oplagt mulighed for at lade målgruppen tale til målgruppen – i form af nuværende elevers testimonials om skolen.
Mål mere effektivt
Som med andre branding kanaler er det vanskeligt at måle den præcise værdi af YouTube. Vi modtager ikke interaktion i form af direkte tilmeldinger, opkald eller lignende. I stedet måles der på, hvor meget af de enkelte videoer brugerne ser. Der er forskellige annonceringsmuligheder på YouTube, og bl.a. kan du annoncere med video, hvor du som annoncør kun betaler, når der er set 30 sekunder (hvis videoen er kortere end 30 sekunder, betales der, når der er set 100 %).
Din målgruppe er på YouTube
Målgruppen i forhold til uddannelse er i den grad til stede på YouTube og tilbringer rigtig meget tid på platformen. YouTube bruges af mange som den eneste TV kanal sammen med købte streamingtjenester som Netflix, Viaplay m.m. YouTube adskiller sig ved at have klart mest indhold og mulighed for annoncering. Annoncering skræmmer ikke brugerne væk, da det gennem årene er blevet en helt integreret del, og brugerne accepterer dette, da de oplever, at annoncerne i høj grad er tilpasset deres interesser.
Kort sagt – er din uddannelsesinstitution ikke på YouTube, går du med al sandsynlighed glip af en effektiv og billig brandingmulighed.
Kilde: DR Medieåret der gik
Hvad skal en YouTube videoannonce indeholde?
Videoindhold skal passe til jeres brand, og det er helt afgørende, at kommende elever kan spejle sig i det, de ser. Samtidig skal det være tydeligt, hvem der er afsender, og hvad I gerne vil fortælle. Det kan gøres med logo og et lille banner, som kører ind over annoncen.
Se par gode eksempler her:
15 sek. video – branding af HF uddannelse
30 sek. video – branding video af skole og opmærksomhed vedr. åbent hus
Annonceformater på YouTube
Annoncer håndteres gennem Google Ads systemet, hvor også Search og Display kører fra. Der findes følgende annonceringsmuligheder på YouTube:
Instream:
- Vises før den video, som brugeren ønsker at se
- Mulighed for at springe annonce over
- Betaling ved
- Visning af 30 sekunder
- Den fulde video
- Ved klik
Video Discovery
- Vises til relaterede videoer eller søgninger på YouTube
- Betaling pr. klik (som på Search/Adwords)
Bumper
- Placeres før, under eller efter den video, brugeren vil se
- Ingen ’spring over’ mulighed
- Maksimalt 6 sek. varighed
- Betaling pr. CPM (pr. tusinde visninger)
Outstream
- Videoannoncering på Google partner sites
- Kun mobil og tablet
- Betaling pr. CPM (pr. tusinde visninger)
Serier
Som noget nyt kan man annoncere med serier på YouTube. På den måde kan du fortælle mere i dybden til dem, der allerede har vist interesse. Har du fx har 2 videoer, kan video nr. 2 vises til de brugere, der har set fx 75 % af video nr. 1.
Fakta om YouTube
- Stiftet i 2005
- Købt af Google i 2006
- 1,9 milliarder login brugere pr. måned
- 1 milliard timers videovisning pr. dag!
- Der bruges i snit 23 min pr. dag (2018)
- Verdens næststørste søgemaskine
Flere relevante info
Læs mere om, hvordan vi rådgiver og hjælper uddannelsesinstitutioner her.
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve