Din hjemmeside kan blive vist meget forskelligt alt efter hvilken browser, enhed og skærmstørrelse, der bruges. Rigtig mange virksomheder får ikke tjekket op på, om kunderne kan udføre de ønskede handlinger på hjemmesiden – og det kan få store konsekvenser! Helena Bruun gennemgår her hvorfor, hvad du bør tjekke på din egen hjemmeside og hvordan.
Vil du ikke se video? Så læs de gode tips her:
Hvordan ser din hjemmeside ud på naboens skærm?
Du har sikkert en standard browser på din computer, som du bruger, hver gang du besøger din egen hjemmeside. Men har du tænkt over, hvordan siden egentlig ser ud ovre på naboens skærm? Måske sidder din nabo på en iPad, en Samsung Galaxy eller den nyeste Motorola, hvor din side tager sig helt anderledes ud? Og bare for at gøre forvirringen endnu større, så kan din hjemmeside også blive vist forskelligt, hvis du selv bruger Chrome, men din nabo bruger Safari eller internet Explorer
Det er sikkert ikke ny viden for dig, at hjemmesider vises forskelligt alt efter hvilken enhed, browser og skærmstørrelse, brugeren benytter. Alligevel er der rigtig mange virksomheder, der glemmer at tjekke op på det her, hvilket kan få storekonsekvenser, når dine potentielle kunder lander på din hjemmeside!
Hvornår har du for selv sidst besøgt din hjemmeside fra en mobiltelefon?
Tænk, hvis alle de mulige kunder, der ser din hjemmeside på en iPhone, ikke kan se dit telefonnummer? Eller hvad hvis du har fået placeret en pop-up oven i indkøbskurven, så kunden ikke kan gennemføre betalingen?
Her er et par eksempler på nogen af de fejl, vi selv fanger i vores testfase:
Der er flere vigtige grunde til, at du skal sikre, at din hjemmeside har et responsivt design og bliver vist optimalt på desktop, tablet og mobil. Bliver den ikke det, risikerer du at,:
1. Miste potentielle kunder, fordi dit design ser underligt ud eller det er svært at navigere rundt på siden.
2. Dine kunder ikke kan gøre, det du allerhelst vil have dem til – fx at udfylde en kontaktformular eller gennemføre en ordre.
3. Din virksomhed fremstår forældet og umoderne.
Undgå at skræmme dine potentielle kunder væk – og sikr dig, at din hjemmeside står knivskarpt på både desktop, tablet og mobil! Gør dig selv den tjeneste at rykke dette punkt op på to-do listen i dag! Besøg naboen og se, hvordan din hjemmeside tager sig ud på hans skærm.
Alternativt kan du bruge dette værktøj til at teste, om din hjemmeside er responsiv. Her kan du nemt undersøge, hvordan din hjemmeside ser ud på forskellige enheder og skærmstørrelser.
Hvis du synes det hele lyder alt for besværligt, så tag i det mindste fat i din hjemmeside udbyder og spørg dem, om de har sikret, at din hjemmeside har et responsivt og fremtidssikret design.
Som en ekstra bonus skal du også vide, at Google går meget op i at en side kan ses på alle skærmstørrelser, og faktisk tildeler Google ekstra værdi til de sider, som fungerer godt på smartphones – altså de sider som er mobilvenlige.
Tak fordi du så med. Hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at få succes online, så giv os et kald på 82 823 470. Ha’ en god dag!
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve