Covid19 skaber store udfordringer for skoler landet over, som ønsker at tiltrække elever. Åbent hus, besøgsdage og brobygning har indtil nu været nogle af de initiativer, som har givet potentielle elever ro i maven om deres beslutning. Men hvad gør I, når det ikke er muligt at gennemføre disse arrangementer som I plejer?
Valg af uddannelsessted er i meget høj grad baseret på tryghed hos den enkelte, nye elev:
• Kan jeg se mig selv gå på skolen?
• Føles det rart?
• Er omgivelserne, som jeg forestiller mig?
• Hvem er de elever, der går her nu?
• Hvordan fungerer undervisningen?
Tryghedsfølelsen er især afgørende for skoler, der henvender sig til de yngste, som skal vælge fx efterskole, højskole, ungdomsuddannelse eller forberede sig til en ungdomsuddannelse. Men det er også en vigtig faktor på uddannelser for voksne, hvor elever med større eller mindre udfordringer også meget gerne vil føle sig trygge i valget af skole.
Gentænk åbent hus!
Uanset om det er muligt at gennemføre et fysisk åbent hus, så er denne tid en oplagt mulighed for at gentænke måden, I rekrutterer nye elever på. Det optimale scenarie er at få de kommende elever på besøg, så de kan mærke stemningen på skolen, men det har vist sig at være et super alternativ eller supplement at have et online tilbud klar.
Hvordan holder vi arrangementer online?
En meget stor del af dem, som tidligere mødte op til åbent hus, orienterede sig online om tid, sted og indhold på dagen. Her er der alle muligheder for at tilbyde en online session alt efter hvilke modeller, der passer til jeres skole. Suppler evt. med annoncering på Facebook, Instagram og YouTube for at gøre opmærksom på jeres tiltag.
De oplagte muligheder for online arrangementer er:
Live Webinar
Start med en kort rundvisning på skolen efterfulgt af indlæg fra forstander/lærere og elever. Der bliver stillet mange spørgsmål via chat funktionen, så hav en moderator på mødet der ikke har andre opgaver end at byde velkommen og samle op på spørgsmål. Hold webinar på max 1 time og forsøg med forskellige tidspunkter på dagen. Vil I gerne have forældre med, så giver det god mening at lægge webinaret om aftenen.
Optaget webinar
Der er ofte et stort frafald på webinarer, så sørg for, at det optagede webinar ligger tilgængeligt på hjemmesiden. I kan også tilbyde, at deltagerne får tilsendt webinaret efterfølgende – her kan I som en bonus ’høste’ deres e-mailadresser og få tilladelse til at sætte dem på en eventuel mailingliste til opfølgende markedsføring af jeres uddannelse.
1:1 live rundvisning
Et ressourcekrævende tiltag og formentlig mest rentabelt på højskoler og efterskoler. Det kan for eksempel gøres ved brug af Facetime eller Microsoft Teams. Den kommende elev + forældre får en personlig rundvisning med en ansat, som også kan svare på spørgsmål. Der kommer rigtig mange spørgsmål ved en 1:1 rundvisning, som er med til at gøre den potentielle elev tryg.
Hvordan kommer vi i gang?
Hele skolen skal være med på rejsen. Men det behøver ikke at kræve flere ressourcer end normalt, hvis det er en erstatning for et fysisk åbent hus. Og tænk meget gerne online åbent hus/rundvisning ind som et supplement og måske den måde, der skal rekrutteres elever på i fremtiden.
Mange har efterhånden vænnet sig til at arrangementer foregår online – også dem, man ikke tidligere kunne forestille sig ville fungere på en skærm. Flere vil måske i fremtiden tilvælge online arrangementer af bekvemmelighedsårsager snarere end på grund af restriktioner, fx sparet transporttid.
Inden I starter, er det vigtigt at have styr på:
1. Teknikken
a. Test om de platforme I allerede bruger nu, kan udvides til at køre eksterne møder med mange deltagere – fx Microsoft Teams, Zoom m.fl.
b. Sørg for ordentlig lyd, invester i en god mikrofon. Det sikrer jer mod frafald undervejs.
c. Test chat-funktionen – afhold eventuelt et prøvewebinar med eksisterende elever og få de unges input til, hvad der kan gøres bedre.
2. Moderator
På mødet skal der være en til at styre teknik, byde velkommen, holde øje med chatten, holde tidsplanen og afslutte.
3. Elev inddragelse
Som ved alle åbent hus arrangementer, er det afgørende at man kan opleve nogle af de elever, der allerede går på skolen. Enten som indlægsholdere eller til at svare på spørgsmål.
Vi ses på Zoom!
Vores bedste råd til at komme i gang med online arrangementer er, at I kaster jer ud i det. Og hvem ved om ikke, der dukker flere kreative ideer op undervejs – fra både undervisere og elever?
Vi står naturligvis klar til at rådgive jer om, hvordan I bedst muligt markedsfører online arrangementer på Facebook, Instagram og YouTube – kontakt os på 82 823 470 og spørg efter Team Education Insights.
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve