At få bygget en ny hjemmeside er sjældent en simpel proces. Der er mange ting at holde styr på – og der er mange ting, der kan gå galt, særligt når siden sættes online. Her får du de 9 hyppigste fejl vi ser, når en ny hjemmeside går i luften:
1. Hjemmesiden indekseres ikke af søgemaskinerne
En ny hjemmeside bygges som regel i et testmiljø. Mens siden er under udvikling, er det standard praksis at sætte en no-index indstilling på hjemmesiden, som fortæller Google og andre søgemaskiner, at de ikke skal crawle siden. Men det sker faktisk overraskende tit, at udvikleren glemmer at fjerne no-index indstillingen, når siden går online.
Det kan have katastrofale konsekvenser. Både for synligheden af hjemmesiden og for dine SEO resultater, hvis det ikke bliver opdaget.
2. Fejl i sporing og 3. parts integrationer
Uden data om, hvor dine besøgende kommer fra, og hvad de foretager sig på siden, famler du i blinde, når det kommer til evaluering og optimering af din markedsføring. Sørg for, at Google Analytics scriptet er implementeret på den nye udgave af hjemmesiden.
Hvis du allerede har Analytics, så kør om muligt videre med det samme script, så du ikke mister din historik. Sørg også for at øvrige sporingsscripts som Facebook Pixel og LinkedIn Insights tag er på plads.
Tjek, at målsporingen matcher den nye side. Spores der korrekt på fx udfyldte formularer, klik på telefonnummer og tilmelding til nyhedsbrev?
Husk også at sikre, at alle 3. parts integrationer fungerer, fx integration med dit e-mailsystem, chatfunktion m.m.
3. Manglende redirects ved ændringer i URL struktur
Hvis der laves ændringer i din menu- og URL struktur, er det vigtigt at sikre, at der opsættes redirects fra de gamle URLer. En redirect er en viderestilling af den gamle URL, som sikrer, at brugeren sendes videre til den nye URL, hvis vedkommende for eksempel besøger en bogmærket side eller klikker på et ældre link til siden. Redirects er også vigtige for at bevare SEO værdien af eksisterende links til din side.
I alle tilfælde bør du, inden den nye hjemmeside sættes online, kortlægge alle eksisterende undersider på din gamle side. Hvis muligt, så sørg for at få meta data (page title og meta description) med i kortlægningen. Så er det nemt at genoprette dem, hvis de ikke kommer med over på den nye version.
4. Manglende page titles og meta descriptions
Hvis der udarbejdes nyt indhold til hjemmesiden, skal page titles og meta descriptions på undersiderne selvfølgelig tilpasses. Men hvis du overfører indhold 1 til 1, så husk at sikre, at page title og meta descriptions kopieres med.
Også her ser vi overraskende tit, at page titles og meta descriptions forsvinder i online processen (derfor anbefalingen i punkt 3 om altid at få udarbejdet et URL map med meta data.)
5. Links der ikke virker eller linker forkert
Der er rige muligheder for, at links i dit eksisterende indhold pludselig ikke virker, når en ny side sættes online. Fx hvis der er ændringer i URL strukturen. Det er en kedelig opgave, men sæt dig ned og klik på ALLE links og knapper på din side for at sikre, at de linker korrekt (eller sæt studentermedhjælpen til det, hvis du er så heldig at have sådan en).
6. Formularer, e-maillinks og telefonlinks der ikke virker
Og når du er i gang med at klikke dig rundt på siden, så sørg for at teste dine formularer, dine e-maillinks og telefonlinks. Udfyld også formularerne forkert for at tjekke, om fejlmeddelelserne er høfligt formulerede og hjælper brugeren med at udfylde formularen korrekt.
7. Manglende funktionalitet eller variation i visning af design på fx mobil
Besøg din hjemmeside, klik dig rundt og udfyld formularerne fra både mobil og desktop – og meget gerne i forskellige browsere på desktop, fx Chrome, Opera og Firefox.
Igen ser vi meget ofte, at vigtige funktioner ikke fungerer som de skal, eller at vigtige elementer i designet vises forkert eller dækker for vigtige funktioner på forskellige enheder eller i forskellige browsere. Blandt de grelleste eksempler er manglende ’læg i kurv’-knap på mobil og pop-ups, der ikke kan klikkes væk.
8. Cookie consent der ikke lever op til kravene
Hvis du bruger cookies på din hjemmeside – og det gør du, hvis du bruger Google Analytics og andre sporingsscripts – så er det lovpligtigt at have en cookie consent. Den skal give brugeren mulighed for at fravælge alle andre cookies end dem, der er strengt nødvendige for at hjemmesiden kan fungere.
Brugeren skal aktivt tage stilling til cookies – en popup, der fx informerer om, at man accepterer brugen af cookies ved at klikke sig videre på siden er no go.
9. Manglende hastighedsoptimering
Din nye hjemmeside har (forhåbentlig) et lækkert grafisk design og flotte billeder. Men er den hurtig nok? Mere end halvdelen af brugerne forlader en hjemmeside, der er mere end 3 sekunder om at loade, og hastigheden spiller også en væsentlig rolle for din mulighed for at opnå SEO resultater.
Kør din side igennem Google PageSpeed Insights og tjek, at hastigheden ligger inden for den anbefalede. Er siden langsom, er der ofte store gevinster at hente ved at sikre, at billederne er komprimerede og i det rette format – noget der også ofte overses i udviklingsprocessen.
Kan man lancere en fejlfri hjemmeside?
Jeg tror ikke, jeg nogensinde har været inde over en lancering af en ny hjemmeside, hvor der ikke opstod en eller flere af ovenstående fejl, for det er en kompliceret proces at få en ny side i luften. Det væsentlige er selvfølgelig, at man er opmærksom på de hyppigste fejl og får siden tjekket igennem og rettet før lanceringen.
(Begik vi selv nogle af disse fejl, inden vores hjemmeside gik online? Absolut. Men jeg afslører ikke hvilke – kun at vi hurtigt fik dem fikset!)
Går du selv med overvejelser om en ny hjemmeside, så kontakt os for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig få en ny hjemmeside. Ring på
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve