Forestil dig, at du driver en lille butik.
Men du tager kun imod kontanter.
Der kommer mange kunder og kigger. Der er også mange, der går igen uden at købe noget. Efter at have revet dig i håret af frustration i noget tid, foretager du en rundspørge blandt dem, der går uden at købe, og finder ud af, at en stor del af kunderne kun vil betale med dankort eller mobilepay.
Det samme princip gælder, når kunderne skal kontakte dig via din hjemmeside.
De skal kunne ringe.
Eller skrive.
Og meget gerne også udfylde en kontaktformular.
Alt efter hvad de foretrækker.
Hvis en bruger foretrækker at skrive en mail og ikke kan finde en mailadresse på din side, skaber det frustration. Og det er dit job at minimere de besøgendes frustrationer. Den enkle måde at gøre det på, er at give dine kunder mulighed for at kontakte dig på flere forskellige måder.
Samtidig øger du troværdigheden, da forskellige kontaktmuligheder viser brugerne, at du er en ‘ægte’ virksomhed, der ikke gemmer sig bag en anonym hjemmeside.
… også dem på mobil
Næsten halvdelen af trafikken på internettet foregår i dag via mobil. Det er derfor altafgørende, at dit telefonnummer har click-to-call funktion. Det betyder, at man kan ringe op direkte fra mobil ved at klikke på nummeret.
Tjek om dit telefonnummer har click-to-call ved at besøge din hjemmeside fra en mobil og klikke på nummeret. Det skal se sådan her ud:
Din emailadresse skal være et mailto: link, så der åbnes en email med din adresse i, når man klikker på den.
Og nej, du skal ikke være bange for, at din mailboks bliver lagt ned af spammails fra robotter.
HVIS det skulle vise sig at blive et problem, kan du fjerne linket. Hvis ikke, gør du livet alt for besværligt for dine brugere, hvis de skal huske eller kopiere adressen, åbne deres mailboks, klikke ‘ ny mail’ og så indtaste eller indsætte din mailadresse. Især hvis de skal gøre det på en mobil.
Spor dine henvendelser og bliv klogere på din markedsføring
Når de forskellige kontaktmuligheder er på plads, kan du gøre dig selv en kæmpe tjeneste ved at spore, hvor dine henvendelser kommer fra. Det er for det meste meget enkelt og gør, at du kan se, om din investering i fx Google Ads også fører til, at der er potentielle kunder, der kontakter dig.
Med click-to-call på telefonnummeret og mailto: link på emailadressen kan du via Google Tag Manager og Google Analytics blive klogere på om kunder, der ringer eller sender mails, har fundet dig via fx søgeresultaterne eller via din online annoncering.
Sidst, men ikke mindst, bør du spore hvor mange, der udfylder kontaktformularen. Hvis man sendes til en kvitteringsside med en unik URL, er det meget simpelt at sætte op i Google Analytics. Hvis man ikke lander på en kvitteringsside, bliver det lidt mere kompliceret, men der er stadig mulighed for at spore på fx klik på ‘send’-knappen via Google Tag Manager.
Hav kontaktmuligheder til enhver smag
Hver sin kundetype, hver sin smag. Sørg for, at dine kontaktmuligheder tilgodeser dem alle.
Altså:
- telefonnummer
- emailadresse
- kontaktformular
- fysisk adresse (der er nok ikke mange, der sender dig et brev. Men den fysiske adresse er vigtig for troværdigheden)
Og bliv klogere på din markedsføring ved at spore hvilke tiltag, der skaber henvendelser. Du kan se et eksempel på en side med mange forskellige kontaktmuligheder her.
Hold dig opdateret!
Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?
Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.
Ring til os
Send os en mail
"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.
Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve