I sidste indlæg befandt vi os på en mørk parkeringsplads og blev antastet af en halvskummel type. Denne gang skal vi et smut ned på gågaden, hvor to konkurrerende restauranter ligger side om side. I den ene restaurants vindue hænger der et stort menukort, der viser udvalget af retter med priser, detaljerede beskrivelser og indbydende billeder af maden. I den anden restaurants vindue står der nogle potteplanter og et par stearinlys. Hvor vælger du at spise?
Brugbart, relevant og opdateret indhold
Relevant og opdateret indhold om din virksomhed og dine produkter eller ydelser udstråler ekspertise og autoritet. Brugbart indhold, der besvarer dine besøgendes spørgsmål, viser, at du er dedikeret til at hjælpe dem. Det er afgørende faktorer for at vinde brugernes tillid.
En anden vigtig faktor ved indholdet er, at alle dine kunder skal kunne spejle sig i det. Tilbyder du en service til både private og erhvervskunder – fx rengøring – skal begge kundegrupper føle, at dit indhold er relevant for dem. Og begge grupper skal føle sig lige velkomne, både i tekst og billeder. Viser du kun billeder fra kontormiljøer og virksomheder, signalerer du, at privatkunder ikke er lige så betydningsfulde for dig, selv hvis det i din tekst tydeligt fremgår, at du løser opgaver for dem.
Et godt eksempel er denne bedemand, der har investeret i video og billeder, som gør siden personlig og udstråler den kvalitet, virksomheden gerne vil levere. Siden viser også billeder af lokale kirker i området, hvilket skaber ekstrem høj troværdighed.
Klicheadvarsel: Et billede siger mere end 1.000 ord
Vi kan ikke komme udenom, at billeder spiller en stor rolle på hjemmesider – og ja, de kan på et øjeblik formidle meget mere end en lang smøre af ord. Derfor skal dine billeder tydeligt og præsentabelt vise, hvad kunden får, når han eller hun handler hos dig. Tilbyder du en service, skal du ikke kun vise slutresultatet, men også processen – i vores rengøringseksempel skal du altså vise billeder af medarbejdere i gang med arbejdet. Andre tommelfingerregler for godt billedmateriale:
- Undgå så vidt muligt stock photos – altså købte arkivfotos
- Afstem farver og stemning på billederne med det grafiske design på hjemmesiden
- Brug skarpe billeder i høj opløsning
- Vis dine medarbejdere – ‘rigtige’ mennesker bidrager gevaldigt til troværdigheden
Se eksempler på hjemmesider med godt billedmateriale her og her.