Du bliver antastet af en lidt halvskummel type på en mørk parkeringsplads, der forsøger at sælge dig et Rolex ur. Køber du det? Næppe. Troværdighed er en af de absolut vigtigste faktorer, der afgør, om vi har lyst til at handle med en person eller en virksomhed. Vi kunne skrive en hel bog om emnet – men vi nøjes med at give dig et indblik i løbet af de næste par indlæg.
Legitimt og professionelt design
Første sten til at opbygge brugernes tillid er at sikre, at din side giver et billede af en legitim og professionel virksomhed. Både indhold og navigation skal være velorganiseret, og sidens farver og billeder skal være passende. Hvad der udgør et godt design er selvfølgelig en smagssag, men det er vigtigt, at farver og billeder matcher brugernes forestillinger om det produkt eller den service, du tilbyder.
Stavefejl, kluntede formuleringer og links, der ikke virker, er den direkte vej til at give et billede af en virksomhed, der ikke gør sig umage med at fremstå professionelt.
Nemt tilgængelige informationer
Der er en række informationer, brugerne skal kunne finde på din hjemmeside for at den altafgørende tillid opstår. Brugerne skal – uden at bruge unødig energi – kunne finde dine kontaktoplysninger, dit CVR nummer og din cookie- og GDPR politik. Et velskrevet og opdateret ‘Om os’ afsnit er også essentielt – se et eksempel på en god ‘Om os’ side.
Hvis du oplyser priser på hjemmesiden, skal det tydeligt fremgå, hvad priserne dækker, og om der kan opstå eventuelle ekstraomkostninger. For webshops skal der være tydelige informationer om fragtpriser og leveringsbetingelser, ligesom det skal være nemt at finde din returneringspolitik. Det er også en rigtig god ide at have en side med svar på ofte stillede spørgsmål, der er relevante for din branche.