En hjemmesides loadtid – hvor lang tid den er om at blive indlæst på skærmen – har stor betydning for, om brugerne overhovedet når frem til at besøge din side. Ifølge Google forlader 53 % en side, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Er siden mere end 5 sekunder om at loade, vil 75 % forlade den, og halvdelen af disse vil aldrig besøge hjemmesiden igen.
Hvis din side loader langsomt, mister du altså en stor mængde potentielle kunder, allerede inden de har set, hvad du har at tilbyde.
Lader du dine besøgende stå i kø?
Selv hvis brugerne hænger på, indtil din side er loadet, er det ikke ensbetydende med, at din lykke er gjort. Jo længere de besøgende skal vente, når de bevæger sig rundt på siden, jo mere utålmodige bliver de – nøjagtig som du sikkert også bliver utålmodig, når du står i kø i supermarkedet. Bare 1 sekunds forsinkelse på loadtid betyder:
- 3,5 % fald i konverteringsrate
- 8,3 % stigning i bounce rate
- 9,4 % fald i sidevisninger
Lavere loadtid = flere konverteringer
Jo hurtigere din side loader, jo mere brugervenlig vil den opleves. Og mere brugervenlige sider giver flere konverteringer. Dertil kommer, at en lav loadtid har positiv indvirkning på dine SEO resultater og din Adwords kvalitetsscore. Der er altså mange årsager til at sikre, at din hjemmeside loader så hurtigt som muligt.
Sådan optimerer du din sides hastighed
Den gode nyhed er, at det ofte er muligt at forbedre hjemmesidens hastighed med ganske få optimeringer. For mange sider kan der fx opnås en væsentlig forbedring blot ved at komprimere de billeder, der bruges på siden. Du kan bruge dette værktøj til at teste din sides hastighed og se optimeringsforslag: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.