• Forside
  • Blog
  • Om os
Menu
70 302 402
  • Forside
  • Blog
  • Om os

iOS-14 opdateringen: 12 tips, der stiller dig stærkere end konkurrenterne

27/01/2021

iOS-14 opdateringen vil ramme annoncører på Facebook som en hårdt sammenpresset snebold midt i ansigtet en iskold vintermorgen i skolegården. Nogen begynder at græde, andre løber i sikkerhed indendørs, mens den hårde kerne tager kampen op!

Det samme vil ske på bagkant af iOS-14 opdateringen. Nogen vil stoppe al markedsføring, andre vil allokere marketingbudgettet til andre kanaler, mens de stædige vil kaste sig ind i kampen.

Hvis du er blandt de sidstnævnte, så får du her 12 tips til, hvordan du kan sikre så meget data som muligt.   

6 Quick fix på Facebook

Hvis du vil sikre dig kun at bruge markedsføringskroner på personer, hvor du kan måle data og derved ikke risikerer at ”skyde i blinde”, er der et par hurtige greb, som du kan drage nytte af, når iOS-14 opdateringen for alvor rammer.

Hvis du oplever, at dine data fra hjemmesiden forsvinder, kan du fortsat udnytte Facebooks data ved at gøre følgende:

1. Ekskludér iOS-enheder

Du kan oprette kampagner, hvor iOS-styresystemet er ekskluderet. Så vil annoncerne kun ramme computerenheder og Android-styresystemet. Det betyder dog også, at du potentielt set vil ekskludere store dele af din målgruppe. Derfor bør du også overveje at lave en selvstændig kampagne kun for iOS-enheder.

2. Opsæt interaktionsbaseret remarketing

Opret remarketing-målgrupper på Facebook, der er baseret på brugeraktivitet og interaktion med din Facebook side. Det kan eksempelvis være brugere, som har interageret (klikket på annonce, kommenteret, liket m.m.) med din Facebook side i op til 365-dage.

3. Optimer din annoncelevering

Trafik-kampagner kan ændres fra ’visning af landingsside’ til ’klik på link’. Derved optimeres der ikke mod besøgende på hjemmesiden, men mod dem som klikker på annoncerne på Facebook. Forskellen er, at sidstnævnte også medregner fejlkliks. Men hellere fejlkliks end mistet data.

4. Overvej top funnel marketing

Hvis målet med markedsføringen ikke i første omgang er konverteringer og slutkunder, så bør du overveje kampagneoptimeringen for ’Rækkevidde’ og ’Kendskab til brand’ målrettet mod iOS-enheder.

Normalt er de to kampagneoptimeringer forholdsvis overflødige, da målet er at nå så mange personer/eksponeringer så billigt som muligt. Det betyder, at Facebook annoncerne primært vises til de personer, som ingen andre annoncører byder ind på – altså dem som Facebook har intet eller meget lidt data på.

Det kan være fordi de enten gemmer sig bag adblockers, har meget begrænset aktivitet eller aldrig foretager sig nogen handlinger på Facebook. Men hvis Facebook mister data på størstedelen af iOS-brugerne, så vil det potentielt set betyde, at de attraktive målgrupper pludselig befinder sig i målgruppen, som ingen andre byder ind på.

5. Benyt rabatkoder

I kan forsøge at måle effekten af Facebook kampagnerne ved at tilbyde kunderne en særlig rabatkode, som kun kan ses i annoncerne.

6. Opret særskilte landingssider

Ved at lave særskilte landingssider, som ikke er synlige i menustrukturen på hjemmesiden, kan du få sikkerhed for, at konverteringerne stammer fra Facebook annoncerne.

6 Long fix på Facebook

Ovenstående 6 punkter er ikke voldsomt avancerede eller dét, som vil bringe dig foran konkurrenterne på langt sigt. Det er nemlig alle punkter, som primært handler om at arbejde med Facebook uden data. Den langsigtede konkurrencefordel ligger i data!  

For at sikre så meget indsamling af og ejerskab over data, bør du allerede i dag sætte gang i disse tiltag:

1. Benyt offline hændelser

Offline hændelser var stort for et par år siden, men har sidenhen mistet sin betydning, efterhånden som Facebooks pixel er taget i brug på flere og flere hjemmesider. Helt kort er offline hændelser konverteringer, som foretages steder, hvor Facebooks Pixel ikke kan læse data.

Det kan være i en webshop uden pixel, bookinger igennem telefonen, eller når du står nede i en butik, hvor du i forbindelse med køb/bestilling oplyser din e-mail eller dit telefonnummer mod at få en bekræftelse/kvittering tilsendt.

Her har virksomheden muligheden for at uploade mail/telefonnummer i Facebook, hvorefter Facebook matcher disse oplysninger med data på de personer, som Facebook har eksponeret for annoncerne. Det vil sige, at du på bagkant kan få svar på, om din Facebook annoncering bar frugt offline. En anden fordel ved disse data er, at de gør det muligt at opbygge stærkere remarketing og lookalike målgrupper.

2. Opret en Facebook Shop

Det er ikke altid nødvendigt at få folk ind på hjemmesiden for at få dem til at konvertere. Opsæt en Facebook Shop – hvilket praktisk talt er en webshop direkte på Facebook – så kan du få hele kunderejsen til at foregå på Facebook.

3. Benyt Instant Experience

I stedet for at annoncerne forsøger at hverve besøgende fra Facebook til hjemmesiden, kan du lave en Instant Experience. Det er en form for landingsside, som findes direkte på Facebook, hvor du har 100 % styr på data.

4. Udvælg 8 hændelsesevents

iOS-14 opdateringen betyder, at der fremadrettet kun kan benyttes 8 hændelsesevents (page view, contact, complete registration, purchase etc.) i annonceringen. Du skal aktivt tage stilling til, hvilke hændelsesvents du ønsker, at Facebooks algoritme skal optimere mod.

5. Verificer dit domæne

Før du kan udvælge de 8 hændelsesevents, skal du have verificeret dit domæne i Facebooks Business Manager. Det gøres under ’brand safety/brandsikkerhed’ i virksomhedsindstillingerne. Læs evt. Facebooks egen guide her.

6. Indsæt Conversion API

Har du en webshop, så bør du indsætte Conversion API direkte i shop-modulet. Ja, faktisk burde du allerede have gjort dette. Conversion API anvender nemlig serverside-tracking – altså kommer data fra serveren og ikke fra den besøgende, så der kan måles på konverteringer, selvom brugeren har fx adblocker.

Bruger du Shopify, så er det meget let og kan gøres på et par minutter. Bruger du WooCommerce, så er det er det en lidt længere proces, som hurtigt tager et par timer. Og bruger du Magento, så …. bør du skifte shop-modul – ellers bliver det en dyr udgift til udviklerne!

Vejen til 100 % data – Facebook Lead Ads og e-mail marketing

Alternativt kan du overveje at bruge Facebook Lead Ads til at indsamle e-mail permissions til dit nyhedsbrev. Ved e-mail marketing ejer du nemlig 100 % af data og kan meget tydeligt se, hvor mange der klikker, og hvem der konverterer.

Har du brug for en hånd til at navigere igennem en kampagneopsætning, der sikrer dig størst udbytte af din Facebook annoncering efter iOS-14 opdateringen? Giv os et kald på 70 302 402 eller skriv til info@online-results.dk.

Relaterede indlæg

Facebook – skal du booste eller annoncere?

08/06/2020

Sidder du selv og bakser med Facebooks annonce- og boost-system? Er du til tider en smule frustreret? Og lader du dig lidt for ofte friste af Facebooks boost-knap, når du gerne vil nå ud med dit budskab? Fordi det er nemt, hurtigt og skaffer dig visninger. Stop nu med at booste dine opslag! Boost skaffer […]

Læs mere
Åbent hus aflyst – hvad nu?

27/10/2020

Covid19 skaber store udfordringer for skoler landet over, som ønsker at tiltrække elever. Åbent hus, besøgsdage og brobygning har indtil nu været nogle af de initiativer, som har givet potentielle elever ro i maven om deres beslutning. Men hvad gør I, når det ikke er muligt at gennemføre disse arrangementer som I plejer? Valg af […]

Læs mere
Hvilken betydning får Apples iOS-14 opdatering for din Facebook annoncering?

27/01/2021

Hvad er iOS-14 opdateringen? Vi nærmer os med hastige skridt tidspunktet, som alle, der arbejder med markedsføring på sociale medier, har frygtet: den fulde udrulning af iOS14-opdateringen på Apples mobilenheder. Opdateringen er den umiddelbare kulmination på en langvarig strid om tracking af brugere, der har kørt mellem Facebook og Apple. Med opdateringen vil Apple give […]

Læs mere

Skrevet af: Anders Seistrup Sørensen

facebook
facebook markedsføring
facebook-annoncering
iOS-14 opdatering

Hold dig opdateret!

Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!

Skriv venligst hvilken email nyhedsbrevet skal sendes til.

Hvem er vi?

Vi er et stærkt team af specialister i online markedsføring. Vores unikke viden om digital brugeradfærd sikrer din virksomhed succes på nettet. Her på bloggen holder vi dig opdateret med tips og inspiration, der hjælper dig med at gøre din hjemmeside til en god forretning.

Ring til os og få et uforpligtende tilbud

70 302 402
    • Ramsingsvej 28A - 2500 Valby
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
    • Persondatapolitik
    • Porschevej 12 - 7100 Vejle
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
  • Sociale medier

    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn