Få nyttige usability tips her

Guide: sådan gør du din hjemmeside mere brugervenlig – uden at hyre et bureau

Med denne totrinsraket af en guide kan du nemt og hurtigt tjekke om din hjemmeside er brugervenlig og identificere områder, hvor du kan arbejde med at øge brugervenligheden. Tjek først de store linjer og gå derefter igennem vores tjekliste, der hjælper dig med at finde konkrete forbedringsmuligheder. Undervejs finder du også links til indlæg, hvor de forskellige emner uddybes. God fornøjelse!

De store linjer

1. Hastighed og mobilvenlighed

Loader din hjemmeside på under 3 sekunder?

Ingen gider bruge tid på en hjemmeside, der loader langsomt eller som ikke er til at læse eller navigere rundt på fra en mobil enhed. Som tommelfingerregel skal din hjemmeside loade på under 3 sekunder – men jo hurtigere, jo bedre.

Tjek din hjemmesides hastighed med:

Tjek mobilvenlighed med:

Besøg også selv din hjemmeside fra en mobil:

  • Er menuen er nem at lokalisere og overskue?
  • Er skriftstørrelsen let at læse?
  • Er links nemme at klikke på og ramme med fingeren?
  • Er designet tilpasset små skærme – fx responsivt design, der automatisk tilpasser sig enheden?

Det er 2022 – og din hjemmeside SKAL simpelthen fungere på mobil.

2. Hvem er afsender?

Fremgår det tydeligt med logo, firmanavn og kontaktoplysninger, hvem der står bag hjemmesiden?

3. Hvad kan jeg få her?

Er det nemt at gennemskue, hvad der tilbydes af ydelser og produkter, hvis man bare lige skimmer hjemmesiden?

4. Hvorfor skal jeg blive her?

  • Hvad er USP’erne (Unique Selling Points)?
  • Hvorfor skal man henvende sig lige netop her og ikke til en af konkurrenterne?
  • Er det kommunikeret klart og tydeligt med skrift/billeder/grafiske elementer?

5. Hvordan kommer jeg videre?

  • Hvad er din Most Wanted Response? Hvilken handling skal brugeren foretage på din hjemmeside – købe noget? Tilmelde sig et nyhedsbrev? Ringe eller skrive for mere information?
  • Er det nemt at udføre den eller de mest ønskede handlinger?

Tjekliste

Det skal være nemt og intuitivt at bevæge sig rundt på hjemmesiden:

  • Overholder din menu konventionerne for placering? Den skal være placeret enten i toppen eller i venstre side af skærmen
  • Er menupunkterne navngivet, så det giver mening, hvad man klikker sig ind til?
  • Bruger du interne links i teksterne, så man nemt kan klikke videre til andre relevante sider? Det kan være i form af tekstlinks eller som grafiske elementer (bokse, knapper mv.)

Forsøg at sætte dig i den besøgendes sted og glem for et øjeblik, at du selv godt ved hvor det forskellige indhold gemmer sig. Vær kritisk – og få eventuelt en, der ikke kender din hjemmeside, til at navigere rundt på den mens vedkommende ‘tænker højt’.

Indhold

Er dit indhold relevant og opdateret med information om din virksomhed og dine produkter? Brugbart indhold, der besvarer dine besøgendes spørgsmål, viser, at du er dedikeret til at hjælpe dem. Det er afgørende faktorer for at vinde brugernes tillid.

Ingen læser alt det der står på din hjemmeside. Er dit indhold formateret til nettet, så det nemt kan scannes?

  • Nævn dine vigtigste budskaber i de første to afsnit på siden
  • Brug overskrifter og underoverskrifter. Sørg for, at de er mere fremtrædende end den almindelige tekst, så brugerne hurtigt kan skelne
  • Indled overskrifter og underoverskrifter med de ord, der bærer den vigtigste information: hvis brugerne kun ser de to første ord, får de stadig en ide om, hvad der følger efter
  • Gruppér små mængder af relateret indhold visuelt – du kan for eksempel markere dem med en kant eller en baggrund, der adskiller sig fra resten af siden
  • Marker vigtige ord og sætninger med fed
  • Sørg for, at links er formateret som links, og at de indeholder informationsrige ord – i stedet for de generiske ‘klik her’ og ‘læs mere’ (Bonus: den teknik sikrer også, at du øger tilgængeligheden for synshæmmede brugere, der får teksten læst op)
  • Brug punktopstilling eller tal til at adskille elementer i en liste eller proces
  • Skær overflødigt indhold væk

Kontaktoplysninger

Fremgår dine kontaktoplysninger:

  • På en kontaktside?
  • I bunden af hjemmesiden, i footeren?
  • Telefonnummer og e-mail bør også meget gerne fremgå i toppen af siden

Husk, at det er lovpligtigt at angive CVR nummer på hjemmesiden – vi anbefaler, at det står både i footeren og på kontaktsiden. Det er i øvrigt også lovpligtigt at angive CVR nummer i din e-mail signatur – se artikel om CVR nummer fra Dansk Erhverv her.

Kontaktmuligheder

Favner du alle kundetyper ved at tilbyde disse kontaktmuligheder:

  • E-mail?
  • Telefonnummer?
  • Kontaktboks?

Har du en kontaktformular, så udfyld den selv – både på desktop og mobil:

  • Fungerer den?
  • Er dine fejlmeddelelser høflige og hjælpsomme?
  • Er det tydeligt at se, at den er sendt afsted?

Se mere om gode kontaktformularer her.

Billedmateriale og video

Er dine billeder og eventuelt video i høj kvalitet? Afspejler de virksomheden og dens produkter og ydelser?

  • Brug så vidt muligt egne billeder, dvs. undgå stock photos
  • Brug ’efter’-billeder, brugerne vil se hvad de får og ikke hvad de har
  • Brug billeder med mennesker, hvis det giver mening – og meget gerne medarbejderne
  • Brug eventuelt video – det siger meget mere end ord

Troværdighedsskabende elementer

Bruger du troværdighedsskabende elementer? De er vigtige for, at brugerne får tillid til hjemmesiden og kan have mange former, fx:

  • Tydelig angivelse af kontaktinformationer og CVR-nummer
  • En velskrevet og opdateret ’Om os’-side med beskrivelse af virksomheden
  • Referencer/Testimonials (kundeudtalelser, logo på samarbejdspartnere mv.)
  • Oplysning om medlemskab af brancheforeninger
  • Billeder af medarbejderne
  • Rigtige billeder, dvs. undgå stock photos

Knapper og tekst med opfordring til handling

Bruger du tydelige Call-to-Actions på knapper og i teksten? Call-to Actions skal guide brugeren til den handling, der ønskes foretaget (køb, tilmelding m.v.).

Har dine knapper en kontrastfarve? Er det tydeligt, at det er en knap?

Brug kontraster og farve til at henlede opmærksomheden på vigtige elementer og til at skabe et flow, som hjælper brugeren på vej.

Hvor brugervenlig er DIN hjemmeside?

Når du har gennemgået din hjemmeside efter denne opskrift, skulle det gerne stå lysende klart i hvilken ende af skalaen for brugervenlige hjemmesider, du befinder dig.

Svarede du nej til 10 eller flere af ovenstående spørgsmål? Så er det helt sikkert på tide at komme i gang med at forbedre din hjemmeside – eller måske endda overveje en helt ny en af slagsen.

Hold dig opdateret!

Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!

Skriv venligst dit navn.

Skriv venligst hvilken email nyhedsbrevet skal sendes til.

Mød os på LinkedIn

Klar til at få en hurtig og brugervenlig hjemmeside?

Online-Results er et stærkt hold af specialister i digital brugeradfærd. Vi skaffer trafik til din hjemmeside - og sørger for at trafikken bliver til kunder.

Ring til os

Send os en mail

"
Den bedste beslutning, jeg har taget, var at få Online-Results til at lave min nye hjemmeside. Jeg kunne mærke forskel fra dag 1 - der kommer langt flere henvendelser, og jeg kan kun ærgre mig over, at jeg var lidt længe om den beslutning. Jeg er glad for at have fundet et bureau, der tager sig af det hele og leverer rådgivning i øjenhøjde. Kort sagt sikrer de, at jeg får mange nye kunder for færrest mulige penge.

Morten Jensen
Indehaver, Centrum Gulve