• Forside
  • Blog
  • Om os
Menu
70 302 402
  • Forside
  • Blog
  • Om os

Derfor skal du tage UX på dit B2B website alvorligt

09/03/2020

Genkald dig sidste gang, du skulle foretage en relativt enkel handling på et website, som mislykkedes for dig.

Måske kunne du ikke logge på borger.dk med nemID. Eller finde fragtprisen for den vare du havde udset dig. Eller du fik en underlig fejlmeddelelse, efter at have klikket på ’gennemfør betaling’ i en webshop.

Tænk så tilbage på den frustration og irritation, oplevelsen skabte hos dig.

Som B2C bruger er et køb i langt de fleste tilfælde enkelt. Du køber typisk ind til dig selv (eller din familie) og styrer selv hvilket produkt, der skal i indkøbskurven, og hvornår der skal klikkes på ’køb’ knappen.

Der skal ikke mange forhindringer til i den proces, før du kaster håndklædet i ringen og finder dit produkt på en anden hjemmeside.

I modsætning til de fleste B2C køb varer B2B research- og købsprocessen ofte flere uger og involverer flere personer i virksomheden. Men dårlig UX har lige så stor – hvis ikke større – indflydelse på processen.

Og netop derfor skal du tage UX på dit B2B website hamrende seriøst. Uanset om dine kunder køber on- eller offline.

Din hjemmeside skal støtte en længere og mere kompleks købsproces

BTB og B2C kunder har forskellige behov og forskellige forventninger, fordi de har to vidt forskellige købsprocesser. Et B2B website skal støtte en proces, der ofte er langt mere kompleks end det typiske B2C website.

Det er derfor afgørende for et B2B website, at det understøtter kundernes behov og de forskellige stadier i købsprocessen.

Dine informationer skal matche alle faser i processen

Et B2B website skal levere langt flere informationer end hvad der er normalt for et B2C website. En B2B hjemmeside skal indeholde simple fakta, som er nemt og hurtigt forstået af en potentiel kunde, der er i undersøgelsesfasen og måske blot søger et overblik over, hvad der er af muligheder.

Men der skal også være informationer, der matcher kunder, som er længere i overvejelserne, og fx har brug for at kende omkostninger, ROI og detaljer om implementering.

Din hjemmeside skal tale til alle involverede

En anden væsentlig forskel består i, at B2C brugere typisk køber ind til sig selv, og der er derfor tale om en ”enkeltmands” beslutningsproces: du undersøger mulighederne, tager stilling til prisen, beslutter om prisen holder i forhold til dit budget, træffer beslutningen, gennemfører købet, modtager produktet og bruger det.

I stærk kontrast til den proces kan hvert af disse trin i B2B processen involvere forskellige personer og forskellige afdelinger. Samarbejdet og forståelsen mellem forskellige personer (ofte på forskellige ledelsesniveauer) er afgørende for indkøb og beslutningstagning.

Der skal derfor være information på siden, som taler til alle de forskellige afdelinger og jobfunktioner, der kan være involveret i processen.

Du skal skabe lige så stor – eller større – tryghed end et B2C website

Modsat de fleste B2C køb er B2B indkøb ofte handler og beslutninger til mange tusinde og nogle gange millioner af kroner. Der er altså tale om en stor beslutning, som kræver tilsvarende tryghed hos den endelige beslutningstager.

Den tryghed skal dit website skabe. Ellers tager kunderne simpelthen ikke kontakt til dig.

UX på B2B websites helt kort

Et B2B site skal understøtte de forskellige typer af brugere og deres forskellige behov, alt efter hvor de er i processen. Det er præcis den kompleksitet, der er det afgørende argument for at B2B skal tage UX meget alvorligt.

Relaterede indlæg

UX: Bremser du kunder, der er klar til kontakt?

10/07/2019

Du investerer tid og penge i at få besøgende ind på din hjemmeside. For at få afkast af din investering skal du have de besøgende til at gøre noget – købe et produkt, tilmelde sig et nyhedsbrev eller udfylde en kontaktboks. Men ingen af disse handlinger kan foretages uden at komme i kontakt med internettets […]

Læs mere
Få flere fordele med AMP hjemmesider

05/10/2020

Du har en hjemmeside, og du ønsker kunder, der køber i butikken. Dit drømmescenarie er derfor: Mobilvenlighed og en hurtig hjemmeside. Og ikke mindst: Bedre placeringer i søgeresultaterne. Flere gennemsnitligt besøgte sider. Længere besøgstid. Lavere afvisningsprocent. Højere klikfrekvens på sete annoncer. Og flere besøgende, som bliver kunder. Det har du mulighed for at opnå med […]

Læs mere
Hvordan ser din hjemmeside ud på naboens skærm?

19/02/2021

Din hjemmeside kan blive vist meget forskelligt alt efter hvilken browser, enhed og skærmstørrelse, der bruges. Rigtig mange virksomheder får ikke tjekket op på, om kunderne kan udføre de ønskede handlinger på hjemmesiden – og det kan få store konsekvenser! Helena Bruun gennemgår her hvorfor, hvad du bør tjekke på din egen hjemmeside og hvordan. […]

Læs mere
Derfor går diktatorer (ofte) i uniform

01/12/2020

Formand Mao gjorde det. Mussolini gjorde det. Kim Jong Un gør det. Uniformen er det stærkeste symbol på autoritet, og det er ikke tilfældigt, at mange diktatorer igennem tiden har båret uniform. Vi stoler ganske enkelt mere på autoriteter. Og vi har en tendens til at adlyde dem. Det gælder også på nettet. At sætte […]

Læs mere
UX: “9 ud af 10 stoler lige så meget på online anmeldelser, som på personlige anbefalinger” (Troværdighed del 3)

08/07/2019

(Kilde: BrightLocal) Hvorfor? Svaret er social proof. Social proof bekræfter os i, at vi træffer de rette beslutninger, baseret på hvad andre har oplevet før os. Hvis en anden beskriver en god oplevelse med et firma, er vi selv langt mere tilbøjelige til at stole på det firma. 7 ud af 10 siger, at positive […]

Læs mere

Skrevet af: Lars Salmonsen

B2B
Usability
UX

Hold dig opdateret!

Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!

Skriv venligst hvilken email nyhedsbrevet skal sendes til.

Hvem er vi?

Vi er et stærkt team af specialister i online markedsføring. Vores unikke viden om digital brugeradfærd sikrer din virksomhed succes på nettet. Her på bloggen holder vi dig opdateret med tips og inspiration, der hjælper dig med at gøre din hjemmeside til en god forretning.

Ring til os og få et uforpligtende tilbud

70 302 402
    • Ramsingsvej 28A - 2500 Valby
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
    • Persondatapolitik
    • Porschevej 12 - 7100 Vejle
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
  • Sociale medier

    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn