• Forside
  • Blog
  • Om os
Menu
70 302 402
  • Forside
  • Blog
  • Om os

Derfor går diktatorer (ofte) i uniform

01/12/2020

Formand Mao gjorde det.

Mussolini gjorde det.

Kim Jong Un gør det.

Uniformen er det stærkeste symbol på autoritet, og det er ikke tilfældigt, at mange diktatorer igennem tiden har båret uniform.

Vi stoler ganske enkelt mere på autoriteter. Og vi har en tendens til at adlyde dem. Det gælder også på nettet.

At sætte sin lid til autoriteters – eller eksperters – holdninger er i mange situationer en effektiv genvej, når vi skal træffe beslutninger, fordi vi kan slippe for selv at researche, sammenligne og aktivt tage stilling. Vi antager, at autoritetsfigurer er klogere og magtfulde, og at vi derfor kan opnå et favorabelt resultat ved at følge deres anbefalinger.

Vi mennesker er nemlig tilbøjelige til at træffe nemme beslutninger fremfor nøjagtige, men mere besværlige beslutninger.

I sin bog ’Influence – the Psychology of Persuasion’ kalder Robert Cialdini dette for autoritetsprincippet. Det er det 5. af de i alt 6 principper, som beskriver psykologiske mekanismer, der påvirker os til at sige ja.

Vi kan også kalde det:

”Vis, at du har autoriterne bag dig”

I en undersøgelse fra 1974 blev deltagerne mødt af en mand i vagtuniform og bedt om at give en mønt til en mand, der manglede penge til parkering. 92 % fulgte anvisningen. Når spørgeren var i civilt tøj, faldt tallet drastisk til 42 %.

(Samme person, forskellig påklædning = kæmpe forskel i indflydelse). Det er autoritetsprincippet i spil. 

Helt fra barndommen får vi en stor del af vores viden fra autoritetsfigurer som forældre og lærere, som vi stoler på. Og selvom vi bliver mere skeptiske som voksne, har vi stadig tendens til at tillægge bestemte autoritetsfigurers dømmekraft større vægt – det gælder for eksempel videnskabsfolk, læger, jurister og politibetjente. Også når de udtaler sig om emner, der ligger uden for deres ekspertiseområde.

Reducer tvivlen hos dine brugere

Nu siger jeg ikke, at du skal begynde at gå i uniform eller opføre dig som en diktator. Men du kan bruge autoritetsprincippet, så det bliver nemmere for brugerne af din hjemmeside at træffe beslutninger.

Persuasion – det at overbevise nogen til at træffe et bestemt valg – handler nemlig langt hen ad vejen om at reducere den tankevirksomhed, tvivl og anstrengelse, der skal bruges på at træffe beslutningen.

Hvor meget mere tilbøjelig er du for eksempel til at købe et stykke tøj i en webshop, når der er gratis returnering? Det fjerner fuldstændig den tvivl og det potentielle besvær, som følger med spørgsmålet ’hvad nu, hvis jeg ikke kan passe den?’.

Autoritetsprincippet hænger tæt sammen med de tillidsskabende elementer, der er så afgørende på din hjemmeside. Du kan for eksempel gøre brug af følgende:

  • Billeder af mennesker med autoritet – eller klædt som om de har det. Fx læger eller videnskabsfolk i hvide kitler eller jurister i jakkesæt
  • Logoer fra velrenommerede, relevante organisationer
  • Personalets anbefalinger af produkter
  • Udtalelser eller godkendelser fra autoritetsfigurer, eksperter eller kendte
  • Titler i forbindelse med udtalelser og godkendelser – Professor, Ph.D, bestyrelsesformand eller CEO
  • Billeder, hvor medarbejdere er iført professionelt udseende tøj, som er relevant for branchen
  • Henvisninger til medieomtale
  • Certifikater og eksamensbeviser

Autoritetsprincippet – helt kort

Vi er mere tilbøjelige til at stole på autoriteter, eksperter og kendissers holdninger og anbefalinger. Så hvilke elementer kan du bruge på din hjemmeside for at minimere dine kunders tvivl?

Relaterede indlæg

UX: Sådan laver du en fantastisk Om os side

06/09/2019

“Nå, hvad laver du så til daglig?” Spørgsmålet, du ikke kan undgå at blive stillet, efter at du har præsenteret dig ved bordet til Faster Annes 70 års fødselsdag. Ligesom det ville være uhøfligt ikke at svare, så ville de fleste nok også stå af, hvis du kastede dig direkte ud i en længere, teknisk […]

Læs mere
Få flere fordele med AMP hjemmesider

05/10/2020

Du har en hjemmeside, og du ønsker kunder, der køber i butikken. Dit drømmescenarie er derfor: Mobilvenlighed og en hurtig hjemmeside. Og ikke mindst: Bedre placeringer i søgeresultaterne. Flere gennemsnitligt besøgte sider. Længere besøgstid. Lavere afvisningsprocent. Højere klikfrekvens på sete annoncer. Og flere besøgende, som bliver kunder. Det har du mulighed for at opnå med […]

Læs mere
UX: Er døren lukket for halvdelen af dine kunder?

24/06/2019

En hjemmesides loadtid – hvor lang tid den er om at blive indlæst på skærmen – har stor betydning for, om brugerne overhovedet når frem til at besøge din side. Ifølge Google forlader 53 % en side, hvis den er mere end 3 sekunder om at loade. Er siden mere end 5 sekunder om at […]

Læs mere
Hemmeligheden bag en fremtidssikret hjemmeside

28/10/2019

Hvis du pønser på at få en ny hjemmeside, bør du helt klart overveje AMP som en løsning. I dette indlæg fortæller jeg dig hvorfor. AMP hjemmesider loader lynhurtigt – og hvis de er bygget rigtigt, loader hele hjemmesiden faktisk øjeblikkeligt (der kan opnås en pagespeed 100, som er Googles max score, på en kablet […]

Læs mere
UX: Vækker din side arrigskab på mobil?

26/06/2019

I takt med at brugen af smartphones og tablets bliver mere og mere udbredt, spiller mobilvenlighed en stadig større rolle – og hvis din hjemmeside ikke er tilpasset mobile enheder, er der 5 gange større risiko for, at brugerne forlader siden. Du kender sikkert selv den frustration, der kan ramme en, når man forsøger at […]

Læs mere

Skrevet af: Trine Bloor

Autoritetsprincippet
Persuasion
Persuasive design
Principles of Persuasion
Robert Cialdini
Tillidsskabende elementer
Trust
UX

Hold dig opdateret!

Vil du gøre din hjemmeside til en god forretning? Tilmeld dig og få besked, når der er nyt om digital brugeradfærd på bloggen!

Skriv venligst hvilken email nyhedsbrevet skal sendes til.

Hvem er vi?

Vi er et stærkt team af specialister i online markedsføring. Vores unikke viden om digital brugeradfærd sikrer din virksomhed succes på nettet. Her på bloggen holder vi dig opdateret med tips og inspiration, der hjælper dig med at gøre din hjemmeside til en god forretning.

Ring til os og få et uforpligtende tilbud

70 302 402
    • Ramsingsvej 28A - 2500 Valby
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
    • Persondatapolitik
    • Porschevej 12 - 7100 Vejle
    • 70 302 402
    • info@online-results.dk
  • Sociale medier

    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn