Du har, som indkøber af Google Ads, måske allerede kendskab til, hvad det koster at være repræsenteret i søgeresultaterne på Google. Prisen for at være til stede er steget over årene, fordi der er kommet flere annoncører til, og fordi Google hele tiden justerer deres annonceprodukter, så det kræver mere og mere viden om platformen for at kunne annoncere.

Når vi kigger på tværs af vores kunder i uddannelsessektoren, så er der nogle data, som er ens for branchen. Hvis man sikrer, at alle de tilmeldingsparate elever rammes på alle tilgængelige kanaler, så kan gennemsnitsprisen for en tilmelding sænkes markant.

De skoler, som eksempelvis annoncerer på både Google Ads og BING, opnår:

  • Henvendelser, der er 50-75 % billigere på BING end på Google
  • Fald i samlet pris pr. henvendelse på 7 % på tværs af alle kanaler

Ved at supplere med et fast budget på BING kan skolen samlet set spare mange penge.

Hvad er BING?

BING er en søgemaskine (ejet af Microsoft), der fungerer som Google – med organiske søgeresultater og annoncer øverst på siden. Søgemaskinen er ofte installeret som standard i Windows PC’er med Microsoft Explorer/Edge webbrowser. Det betyder, at hvis brugeren ikke aktivt går på google.com eller installerer en anden webbrowser, så bruger de BING som standardsøgemaskine.

Prøv en søgning på BING

Markedsandel søgemaskiner

Brugerværdi?

BING er ikke så stor en søgemaskine og ikke så udviklet som Google – og konkurrencen er mindre brutal. Derfor er det også billigere at være synlig på BING. Når vi kigger på data fra vores kunders annoncekampagner, så ser vi at BING’s pris pr. konvertering* altid er lavere end på Google. Minimum 24 % og helt ned til 75 % billigere end Google Ads.

9 ud af 10 søgninger foretages på en desktop PC og ikke mobil. Det betyder, at brugerne ofte er lidt længere i beslutningsprocessen og klar til at tilmelde eller tage kontakt. Ikke mindst hvis det drejer sig om udfyldelse af en formular til en uddannelse, skifter brugerne ofte fra mobil til desktop. Det er en stor beslutning, og overblikket er bedre på desktop.

Baggrunden for data

På tværs af de konti vi har undersøgt på Google Ads og BING, er der et årligt forbrug på kr. 1.100.000,00 og 9.000 konverteringer*.

Hvordan ser fremtiden ud for BING?

Danmark er et udpræget Google-land, og BING bruges formentlig ikke så meget, da brugeroplevelsen ikke er så god. BING er primært tilpasset til USA, hvor markedsandelen på søgninger er markant højere.

BING har gennem de sidste mange år haft en stabil markedsandel i DK og med den megen uro og regulering af markedet for søgemaskiner, er der potentielt mulighed for, at andre spillere får mere plads.

*= en konvertering er det mål, der er sat på hjemmesiden, og sporer en ønsket handling. Eks. kontakt, opkald, udfyldt kontaktformular m.m.

Flere relevante info

Læs mere om BING her og tilmeld dig vores nyhedsbrev for at modtage tips til optimering af hjemmesiden, invitationer til events og gode råd om online markedsføring. Vi lover ikke at spamme dig. Klik her for tilmelding